Jak napsat dobrou nabídku spolupráce

Středa, 7. Květen 2014

Pokud se točíte kolem webu, určitě vám chodí neodolatelné nabídky spolupráce každý týden. Asi všem je jasné, že dobrá polovina nestojí za nic, a proto jsem se dnes rozhodl, že sepíšu takový stručný návod.

Proč o tomto tématu vůbec píšu?

Jen včera jsem totiž odepisoval na 5 nabídek spolupráce a už mě to pomalu unavuje. Hlavně proto, že některé nabídky jsou opravdu nejasné, nicneříkající a až přehnaně dlouhé. Proto vám tu dnes poradím 4 tipy, jak napsat pořádnou nabídku a možná vám ukáži i nějaký ten odstrašující případ. Pro pobavení a na odlehčenou.

1) Nepoužívejte otvíráky, pište lidsky

Nevím jaký chytrák tohle vymyslel, ale otvíráky patří leda do baru na svádění holek. V dopisech a e-mailech nemají co dělat. Totéž platí o vtipech a dalších řečí okolo. Člověk většinou vyřizuje e-mailů více a potřebuje jít hned k jádru. Mít přehled. Cokoliv ostatního je odpad odhalující jen to, že neumíte psát a snažíte se levně zaujmout.

Pište stručně, jasně a dělejte krátké odstavce. A nehrajte si na velkou společnost. Většině lidí je stejně osobní přístup příjemnější. Pár přímých vět je lepší než plno keců o úžasné nabídce. A stojí vás to i méně času.

2) Vynechte city a politování…

Jste student a máte nabídku, která od druhých vyžaduje velké časové nasazení, ale nic na oplátku nemůžete nabídnout? Řekněte to! Přiznejte, že nenabízíte honorář. Za to se na vás nikdo nemůže zlobit. Ale nesnažte se používat city k dosažení vašeho cíle. Pár lidí se z toho totiž určitě pozvrací a stejně to nikdo nepřijme. Opět – mluvte přímo. Šetří to čas.

Pěkně prosím.

3) Jasně sdělte, co druhému nabízíte

Tento bod vám možná přijde zbytečný, ale já už několikrát četl skutečně dlouhý e-mail a říkal si: „Proč mi to sakra píše?“. Tohohle se snažte vyvarovat, je to většinou konečná. Proto se snažte hned za svůj prospěch sepsat ten společníkův. A brutálně upřímně. Tam ho lidé totiž hledají a pokud tam není, tlačítko „Smazat zprávu“ se vždy poflakuje někde poblíž.

Nedělejte tedy takovou triviální chybu. Sepsání výhod vám zabere maximálně dvě minuty. Více určitě ne.

4) Spolupráce neznamená parazitování

Někteří lidé nabízí spolupráci opravdu zvláštní. Výhod pro jednu stranu požehnaně a ty pro vás jsou ve hvězdách. Typicky chce někdo odkaz v článku či jinou formu reklamy. Zdarma samozřejmě. Rád bych tu ujasnil, že v takovém případě nejde o spolupráci, ale žádost. Spolupráce je totiž něco, co se dělá k prospěchu všech zúčastněných.

Prostě nelžete a buďte upřímní. Pokud chcete pomoci, požádejte o pomoc. Ale neříkejte tomu nabídka spolupráce. To není férové jednání. A pokud už vám někdo pomůže, nezapomeňte poděkovat. Pomáhá to.

A teď ukázkový způsob, jak to nedělat

Na začátku článku jsem vám sliboval, že ukážu i nějaký ten odstrašující případ. Tady tedy je. Samozřejmostí je vynechání jména odesílatele. Nechci tu nikoho poškozovat. Takže – přišlo mi do schránky toto.

Dobrý den,
je možné navázat s vaším webem spolupráci?

Děkuji.

Znělo to trochu jako spam, ale řekl jsem si, že tomu dám šanci. Třeba jen neumí napsat pořádnou nabídku spolupráce. Na tom přeci není nic špatného. Taky plno věcí neumím. A proto jsem mu odpověděl.

Dobrý den,
co vám na to mám povědět?
Nic konkrétního tu nepíšete.

Jasně, stručně. Bez řečí okolo. Upřímně jsem s odpovědí už nepočítal, ale pokud nějaká měla přijít, určitě už měla být k věci. Abych se konečně něco dozvěděl. Jenže přišlo toto…

Dobrý den,
omlouvám se. O jaký web se jedná?

Děkuji.

Haha. Tak takhle opravdu ne! Takhle se nabídky nepíší. Takto zmatečně a nekonkrétně se vlastně nepíše nic. Tak se to prosím do příště naučte.

{ Komentáře k článku }

Bender

Závěrečná konverzace pobavila :D. Asi stejnou zprávu poslal dalším 200 lidem a trochu se v tom zamotal.

Pavel Lasák

Podobné nevhodné nabídky dostávám také. Stává se, že komolí moje jméno, v oslovení rovnou tykají, neřeknou o co jde, případně o který z webů mají zájem…

Alespoň mohu v odpovědi odkázat na tento článek ;).

Tomáš Erlich

Díky za komentář. Taky jsem uvažoval nad tím, že už nebudu na špatně napsané nabídky odpovídat a rovnou jim budu posílat odkaz na článek. Ať si ho přečtou a napíšou to znovu, pořádně.

Ale naivně doufám, že po napsání mi už hlouposti chodit nebudou.
Tak uvidíme.

Dominik Fryč

Taky znám, pár mi jich už přišlo. Bohužel jsem nedávno jednu přijal, čehož opravdu lituji. Většinou mě překvapí, že mi rovnou začnou tykat. Dobře, je mi 16 let, ale vzhledem k tomu, že mi píší proto, že něco potřebují nebo chtějí s mým blogem, přijde mi to trochu drzé. Při tom by stačil jen dotaz ohledně tykání v úvodní větě.

Tomáš Erlich

Ono hodně záleží na člověku. Mě třeba tykání vůbec nevadí. Pokud je to napsáno přátelsky, mohu s klidem odepsat: „Ahoj, díky za nabídku, ale nemám zájem.“ a jedu dál.

Například lidem kolem webu tykám běžně. Máme prostě společné zájmy a tak je tykání myslím na místě. Je to přirozenější.

Jirka Sedláček

Vidím to stejně, s tykáním nemám problém, postupně na něj přecházím i s některejma klientama (a to už je trošku problém).

Ale taky bych očekával prvotní oslovení pomocí vykání, pokud někdo přímo nedeklaruje „tykej mi, chlapče“, tak to je či může být nevhodné.

Ale jinak, v komunitách obecně se prostě tyká, ač často ne ze začátku.

Pavel Ungr

Tomáši, mám podobné zkušenosti s maily na výměnu odkazů :).
Viz Jak nedělat výměnu odkazů.

Mirek

Já bych se hlavně podíval na adresáta (příjemce). Jestli je to jen skrytá kopie, rovnou bych to mazal. To není nabídka spolupráce, ale spam. Profík vždy přímo oslovuje vybrané lidi, ne hromadu potencionálních zájemců.

Adam

Konečně nějaký článek, protože si už pomalu nemůžu ani vzpomenout na tvou doménu.

Tak po tomto článku snad budou všichni psát nabídky spolupráce a žádosti upřímně a konkrétně. Díky za článek.

Richard

Dobrá práce :). Hezky se to čte.

Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.

Předchozí příspěvek:

Následující příspěvek:

Tato stránka již není udržována. Děkuji za pochopení.