Diablo 3: klenot či jen krátká zábava?

Pondělí, 22. Říjen 2012

Skutečně je Diablo 3 taková pecka, nebo je to jenom krátká zábava na desítky hodin? Brzy po vydání přišlo zklamání, ale nebyla chyba na straně fanoušků, když čekali něco převratného, nějaký kult, který se bude hrát 10 let? Teď s odstupem času se na to zkusme podívat.

Single player v offline módu není a ani nebude

Tohle byla asi první věc, která vyvolala tolik kritiky po vydání. Prvně jsem se přikláněl k tomu, že kampaň hry by měla jít i bez internetového připojení, ale později mi to došlo. Uvědomte si, že Blizzard nezajímá, kolik lidí hru hraje ani kolik fanoušků budou mít – zajímají je tržby. Tím, že odstřihnout lidi, který by si hru stejně nekoupili si totiž nijak neublíží.

Dalším krokem jsou statistiky. Tím, že naprosto každý musí být připojený na jejich serverech mají přístup naprosto ke všemu. Ví kolik lidí hru aktuálně hraje, kdy nejčastěji, v jak dlouhých blocích a hlavně jaké schopnosti na postavičkách využívají. Pomocí těchto dat si hned udělají obrázek o tom, jak je hra povedená a můžou tyto data použít pro správné vybalancování.

A jaký mám názor na Diablo 3 já?

Podle mě je to skvělá hra určená pro lidi, kteří se potřebují odreagovat u něčeho nenáročného. Zaslechl jsem řeči, že je hra, co se týče grafiky zastaralá a to je pravda. Kdyby mi někdo řekl, že hra vyšla před čtyřmi lety, uvěřím mu. Ale zase chápu, že čím větší HW požadavky, tím menší cílová skupina a tím i tržby pro Blizzard. Diablo 3 dokáže zaujmout spíše hratelností a do prvního dohrání určitě i zábavou.

A proč píšu, že vydrží zábavnost jen do prvního dohrání? No protože je hru „třeba“ dohrát hned několikrát. Po každém dohrání se totiž otevře nová obtížnost, s kterou jsou příšery silnější a otravnější. A to je možná ten problém. Já bych čekal více, než že monstra budou silnější a budu muset do nich déle mlátit. Očekával jsem alespoň lepší inteligenci. To, že do nějaké příšery musíte mlátit déle než předtím mi zábavné totiž nepřijde.

Skeleton King.

Náhodné lokace a zvláštní snaha o kooperaci

Po vzoru starších dílů má Diablo 3 náhodně generované lokace. To znamená, že když přijdete do nové hry, budou jinak rozmístěné důležité prvky. Takže návod typu: nahoru, doprava a tam u brány dolů do portu bude k ničemu. Tady musím bohužel znovu kritizovat. Čekal jsem, že se bude generovat celá mapa, namísto toho se přehodí port do další mapy z levého rohu do pravého.

Další má výtka je ke snaze o spolupráci mezi hráči. Je přirozené, že Blizzard chce, aby hráči běhali pohromadě, když už jsou v týmu. To je podpořeno tím, že každý dostává body potřebné pro level od skupiny jen pokud je v blízkosti boje. Pro chamtivé udělali to, že každý hráč má svůj drop. Ovšem jedno mi hrozně chybí – mikrofon. Proč není možné komunikovat přes mikrofon přímo ve hře? Vždyť něco takového má i deset let starý Counter-Strike.

Magic Find, Gold Find & Paragon System

Každý Paragon level přidává normální bonusy, ale i 3 % do Magic a Gold Find. Je to zkrátka něco, co má lidi přimět neustále zabíjet příšery a sedět u hry. Maximálně z Paragonu dostanete 300 % bonus, ale pomůže to? Na své postavě jsem utratil dost peněz, abych měl v každé výbavě nějaký ten procentní bonus do Magic Find a mé závěry jsou, že to nemá cenu.

Má postava měla cirka 50 % bonus na Magic Find, ale nepostřehl jsem žádný rozdíl v tom, že by předměty padaly více. Nevím tedy proč by hráči měli investovat možná stovky hodin do mlácení potvor, aby měli větší Paragon level. Pomineme-li rámeček, který se mění každých 10 levelů.

Paragon System.

Takže hru nemá smysl kupovat, chápu to dobře?

Nuda, propadák? Ani náhodou. Někteří tvrdí, že se Diablo 3 nepovedlo, ale já nesouhlasím. Nenechte se ani zmást tím, že mám nějaké připomínky. Ve hře najdete požehnaně příšer a lokací. Navíc se dynamika hry postupem času mění. Máte možnost hrát za 5 různých postav, k dispozici jsou 4 obtížnosti, Auction House (aukční síň, kde můžete nakupovat a prodávat předměty), achievementy, v budoucnu přibude PvP systém a já nevím, co ještě.

Největší výhodou Diabla jsou časté aktualizace. Když si koupíte obyčejnou hru, většinou nevydají nic či jen nějaký opravný patch. Zde se na hře pracuje neustále a je znát, že Blizzard chce celou hru dobře vybalancovat. Cena hry je sice vcelku vysoká, ale vzhledem k tomu, že po celém světě musí pro běh hry běžet tisíce serverů pochopitelná. Diablo 3 je zkrátka dobrá odreagovačka.

Zábava vydrží na desítky hodin, ale není nekonečná

Za nějakých 60 hodin si svou postavu perfektně vyšperkujete a pořád máte ve hře co dělat. Na výběr totiž máte 5 herních postav. Každá z nich má svůj jedinečný vzhled, vybavení a schopnosti. Takže až se začnete nudit, zkuste si zahrát za jinou postavu. I přesto jsem zaslechl, že po měsíci hraní je prý hra nudná. Nějak nevím, jak na to reagovat. Diablo 3 není MMORPG.

Nebo je tu snad někdo, kdo by chtěl nekonečnou hru? A k čemu by pak vlastně byla, jako náhrada života? Diablo si zahrajete, pobavíte se u něj a kdykoli bude venku hnusně, opět zabaví a tak to má být. Jestli je tu někdo poháněn dychtivostí po lepší výbavě jen proto, aby mohl s lepší výbavou hledat ještě lepší… zamyslete se nad tím k čemu je to vůbec dobré.

Herní postavy hry Diablo 3.

Chcete si Diablo koupit a nevíte jestli vám půjde?

Na internetu jsou hromady lidí, kteří se ptají, zda jim hra půjde. Pokud patříte k nim, věřte, že Blizzard je na takové věci připraven. K dispozici je totiž přímo na oficiálních stránkách demoverze (Starter Edition). Stačí se registrovat na Battle.net, stáhnout si klienta a hrát.

Diablo 3 Starter Edition je demo, které umožňuje hrát do levelu 13 až po zabití prvního bosse.

Jestli patříte k těm, kteří hru již vlastní, určitě mi napište jaké máte názory. Zajímá mě jestli hru vnímáte jako povedenou, nebo čekáte aktualizace a berete Diablo 3 jako nedodělek. Současně můžete do komentářů připojit svůj BattleTag (jestli třeba chcete do své party nějaké české hráče).

{ Komentáře k článku }

Tomáš

Hezky a pravdivě popsáno. Většina hráčů čekala od hry více, ale přesněji si myslím, že čekali většinu prvků z Diabla 2. Samotného mě mrzí, že je hra tak jednoduchá. Kdybych si měl vybrat mezi třetím a druhým dílem, rozhodně bych zvolil druhý.

Tomáš Erlich

Já zas třeba ne. Ono… přeci jenom Diablo 2 je už hodně staré. Třeba mi vadilo, že jsem sebou musel tahat tu kostku, co zabírala půl inventáře. Mě se ta jednoduchost líbí.

Prostě na mě lítají monstra, sbírám předměty. Ty pak prodám nebo někam hodím. Občas něco přibude, něco uděláš… asi by se mi ta složitost nelíbila.

Vyhovuje mi, že se do hry nemusím zažrat abych pochopil, co jak funguje.

Je to prostě zábavná odreagovačka na večer, když člověk neví co.

Ptc

Jenze Diablo bylo puvodne RPG, dneska je z nej bezducha mlaticka. Jednoducha, linearni, stejne jako stovky dalsich her.

A to, co je nejvetsi prusvih je, ze postup hrou se da koupit – kdo na to ma, nakoupi si co chce a nema problem. Proste cheaty za penize.

Kryštof

Diablo jsem nikdy nehrál a neodsuzuji příznivce, ale přijde mi to (stejně jako Lola WoW) jako hra pro no-lifery…

Tomáš Erlich

Díky za komentář, ale myslím si, že to s WoW nemá mnoho společného.

O tom, jak se zbavit závislosti na PC jsem sice už psal, ale závislost na Diablo trojce? Nevím… mě to nepřijde. Diablo 3 není (jak už říkám v článku) MMORPG.

Je to spíš akční klikačka, která vyžaduje internet. Není tam žádný virtuální svět, který by tě vtáhl v tom špatném smyslu. Žádný svět, kde se hráči poměřují a neustále se něco děje. Což je základ MMORPG, aby z některých vychoval poslušné peněženky.

Ale já mám na to svůj pohled. Podle mě žádný virtuální život jak tomu lidé rádi říkají neexistuje.

Jen prostě člověk dřepí u nějakého stroje a má tam puštěnou hru. Stejně jako sedíš u televize, v baru. Na tom samotném nic špatného nevidím. Pokud má člověk nějaký koníček tak ho ani sebelepší hra nevtáhne.

pixy

Přesně jak stojí výše: zábava do prvního dohrání. Diablo 3 mě bavilo moc (asi nejvíc z celé série), ale dohrál jsem ho strašně rychle (1 a 2 jsem naopak nedohrál nikdy, bylo to velmi dlouhé) a když jsem zjistil, že se ode mě očekává, že pojedu znova totéž, byl jsem dost znechucený.

Nicméně jsem to teda zkusil a zábavu vystřídalo velmi rychle zhnusení a nuda. Když přesně vím, co se stane, co bude následovat, kam půjdu a co tam budu muset dělat a jen při tom mám mydlit silnější potvory, je to opravdu neskutečná nuda. Takže D3 jednou dohraný a už několik měsíců neotevřený. Ještě jsem si říkal, že to zkusím znova s úplně jinou postavou, ale stejně mě to ani trochu neláká – děj a cesta budou tak jako tak stejné…

Tomáš Erlich

Pixy, jsem rád, že jsi si našel čas. První akt jsem poprvé profrčel asi za hodinu a půl, podruhé už za 40 minut. A takhle by se dalo pokračovat až k tomu, že člověk běhá jen po elitkách, jak se tomu nejspíš říká :).

Na Twitteru jsem tvou poznámku po dohrání četl a ta mě vlastně přinutila se na hru podívat blíž jestli za to fakt stojí.

Jinak mě bavil Demon Hunter a později (překvapivě) Monk. Mám rád rychlé postavy. Chci tím říct, že další postava nemusí být tak nudná pokud je podobná tvé oblíbené.

Na druhou stranu to tak podle mě má být. Prostě se pobavit a čau. Někteří neustále běhají to samé dokola, dropují lepší a lepší věci, ale k čemu? Pokud to není zábava, je to k ničemu. To mi pak přijde jako nekonečné, zbytečné kolečko.

Alex

Nic v zlom, ale tento clanok je na urovni ziaka zakladnej skoly. Same subjektivne nazory, ziadne hlbsie myslienky, recnicke otazky su povrchne…

Co sa tyka d3, hral som, za 24 hodin presiel prvy akt, za dalsich par dni som zacal inferno (farmil 1. akt), na druhy som nemal… Prestal som hrat, vysiel patch, nic sa pre mna v podstate nezmenilo. Ked vysiel paragon dufal som, ze ma to zacne zase bavit, ale proste tam nieco chyba.

Hra je pripravena pre masu ludi, vo vsetkom dobra a v nicom vynikajuca. Osobne teraz poziciavam znamym account a lutujem koruny, ktore som za to dal. Taktiez aj za GW2 :/.

Tomáš Erlich

Nevím jestli mám brát vážně výhrady k mému psaní od člověka, který ani nedokáže pořádně psát.

Jen dodám, že pokud jsi si nahoře nevšiml toho ohromného nápisu „osobní blog“, měl bys se svým zrakem něco dělat. Protože jinak bys pochopil, že na takovém webu bude vždy brána věc z osobního hlediska (tolik k subjektivitě).

Navíc Blizzard nemá žádné povinnosti udělat hru takovou, aby se líbila právě tobě. Je jaká je a pokud se ti nelíbí, neměl sis ji kupovat. Demo k otestování zdarma je. Že tam „nieco chyba“ umí říkat každý. Málokdo už však ukáže, jak to udělat lépe a zda by to bylo lepší i pro ty miliony ostatních.

Zřejmě jsi měl příliš pohádkové představy, ale to není jejich problém (možná tak PR oddělení, které má na práci vše podat naprosto fantasticky).

Garrett

Co mi asi na hře vadilo nejvíce bylo to, že vlastně je úplně jedno za koho hrajete. Abych to vysvětlit uvedu příklad:
Kvůli absenci zlepšování skilů, se dmg který dáváte odvíjí od itemů. Itemy byly klíčové už ve dvojce, ale tady je to až absurdní. Můj mág musel každé dva lvl vlézt do aukce a skoupit všechny předměty s dmg, aby byl schopen něco zabít. Takže to dopadlo že mág s lukem v ruce kosí magickými střelami kostlivce.
Když jsem pak zkoušel jiné postavy bylo to to samé. Prostě celej ten systém run a schopností přišel v hniveč. Jakmile nemáte top itemy pro svůj lvl, tak tam můžete vymyslet sebelepší kombinaci skillů a přesto budete umírat.
Ono se řekne že vás to nenutí u toho trávit desítky hodin ale… není to pravda. Do tý 60 musíte stále farmit prachy a kupovat věci, jestli si chcete u hry „jen trochu odreagovat“ a nebýt obtěžování stálým umíráním.

An.

Tahle hra je od základu postavená na opakované procházení jejího obsahu. Pokud neakceptujete tenhle základní fakt, který vám vývojáři Blizzardu do hry vloží, pak se zákonitě nemůžete hrou bavit.

1) Pokud se vám zdá, že ability nemají vliv na vaši hru, pak jen nedosahujete určené úrovně pro hru. Když se dostanete někam k 200 000 damage, pak jeden skill a nebo runa dokáže z rány za 100 000 udělat ránu za půl milionu. Zároveň třeba místo life on hit musíte pro větší efektivitu přejít na life steal. Zákonitost podmíněná úrovní postavy – equipu.

2) Pokud se vám zdá, že vaše postava nedosahuje dostatečného equipu, aby postoupila hrou dál, pak stačí opakovat váš dosavadní postup hry do té doby, než vám ten potřebný equip napadá, tak jako napadal lidem, co jej na aukci vloží.
Osobně aukci využívám většinou na prodej, a dokonce mám kamaráda který za celou hru nepoužil aukci nikdy. Hru hraje tak jako by aukce neexistovala a má dokonce postavičku na vyšší úrovni jako já.

3) Pokud máte pocit, že pro vás patche a přibývající content nemění game-play, pak nejste na dostatečné úrovni se svou postavou. On Blizzard totiž udělal hru dostatečně lehkou, aby se na endgame – inferno – dostal naprosto každý. A až s paragon lvlem, až s MP začíná opravdová hra, kde je výzva efektivně farmit co nejvyšší MP a v co největším množství pro nejvíc XP. Potom přichází s MF jednoduchá matematika. Čím víc itemů, čím víc kvalitnějších itemů, tím vyšší šance na vylosování itemu co potřebujete, tím větší šance na vylosování dobrého itemu = další postup hrou výš.

4) Magic Find funguje. Funguje jen jako šance na vyšší kvalitu itemu, neovlivňuje roll itemu. Takže zvyšuje šanci na to, že vám místo šedého itemu padne bílý, místo bílého modrý, místo modrého žlutý, místo žlutého legendary – set item.
A pak opět funguje jednoduchá matematika. Dejme tomu že máte šanci na jeden dobrý roll itemu z 1000. Pak je rozdíl jestli těch 1000 itemů získáte za hodinu a nebo za dva měsíce, a je rozdíl jestli vám ten item padne žlutý a nebo modrý. Efektivita farmy s magic find gearem a vyšším paragon lvlem. Vše se samozřejmě stupňuje kvalitou hry – čím lepší equip – tím rychlejší lvl – tím vyšší šance na drop – tím lepší equip.

5) A jako poslední – hra sice není MMO-RPG, ale je to rpg s MMO prvky. Tím se myslí přidávaný obsah, jako endgame. Obyčejné rpg hry prostě dohraješ a konec, tady máš neustále přidávaný obsah a nové arény s bossema, obtížnosti atd. Na rozdíl od obyčejného multiplayeru zas přibude obsah v podobě pvp, v podobě arén z infernal machine atd. Je to hybrid z dohratelným příběhem, avšak hra samotná je nedohratelná jako klasické MMO.

A jako poslední chci napsat, že se všechno v té hře odvíjí procentuelně a až na vyšších lvlech, až s lepší výbavou vám každý bod na itemu, každý skill a jeho runa přidá a nebo naopak ubere velké množství dmg, healu, změní gameplay.

Pro příklad – hraju frenzy single target frenzy barbara, 100k dmg unbuffed. S buffem Battle Rage/Marauder Rage mám 130k dmg, s nastackovaným Frenzy/Maniac mám kolem 180k dmg. A pokud použiju Wrath of Berserk/Insanity, tak mám na 15 vteřin burst dmg 380 000 dmg. Pokud vyměním jeden talent – z Bloodthirst na Berserk Rage, mám z plné fury +25% damage. Což dělá přesně 95 000 damage navíc. A to už není tak málo, změnou jednoho talentu, ne?

Tomáš Erlich

Páni, díky, že sis našel tolik času k takovému komentáři. Nemám, co bych dodal.

Jen ten Magic Find mi pořád nesedí. Přijde mi to příliš MMO. Ten rozdíl zas tak velký není, jde to pomalu a levelů je hromada. Tím pádem chtějí udržet hráče dokud pro Diablo 3 nevyjde datadisk. Což chápu, ale z pohledu hráče na to kašlu, protože čas vs. účinek co takový Magic Find udělá je mizerný.

Ohledně skillů jsem moc nepočítal. Já vždy hrál podle toho, co se mi líbí (efekty) a řídil jsem se pocitem. Zkrátka, když myslím, že tohle funguje dobře, používám to. Ale určitě se vyplatí experimentovat, protože aktualizací pro hru je plno a pořád se něco mění.

Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.

Předchozí příspěvek:

Následující příspěvek:

Tato stránka již není udržována. Děkuji za pochopení.