Už roky píšu o různých tématech a ani jednou jsem nic nenapsal o návštěvnosti. Nyní vám tedy poradím, jak trvale a hlavně zdarma zvýšit návštěvnost svých stránek. Ať už jde o e-shop či blog.
A proč zrovna tvorbou obsahu?
To je totiž podle mě ten nejlepší způsob. Nemusíte dávat peníze do PPC kampaní a i tak budete mít kvalitní návštěvnost. Navíc vám přes vyhledávače budou chodit návštěvníci stále – třeba i za rok. Budování obsahu je sice náročnější, ale je to pořád lepší než ztrácet čas třeba registrací do katalogů. Moje rada tedy zní – budujte vyhledávaný obsah. A zde je pár způsobů.
1) Sledujte a pište dle klíčových slov
Vstupní klíčová slova. Ty vám prozrazují přesné fráze, přes které se lidé dostanou přes vyhledávače na váš web. Díky tomu budete psát to, co lidé hledají a o návštěvnost máte v podstatě postaráno. Ke zjištění těchto slovních spojení můžete použít Google Analytics či AWStats. Po nasbírání nějakých dat do nich stačí nahlédnout a o něčem vyhledávaném napsat.
Abych uvedl příklad – o hře World of Tanks jsem napsal jeden stručný článek, který měl sloužit jako příručka začátečníkům. Za několik měsíců jsem si však všiml, že plno lidí chodí na článek přes fráze jako „WoT slabá místa tanků“. Jenže já žádný článek přímo o slabých místech na webu neměl. Tak jsem vypracoval další článek a tentokrát jsem ho celý věnoval tomuto tématu. Úspěch se dostavil a článek je tento rok jeden z nejčtenějších.
2) Nenechte si ovšem nic diktovat…
Pište hlavně podle sebe a tak, aby vás to bavilo. Tvořte užitečný obsah. Pamatujte také na to, že cílem není vybudovat největší obsahový web, ale docílit zvýšení návštěvnosti obsahem. O 10, 100 či rovnou tisíc návštěv za den – to záleží na vás. Určitě to bude dřina, ale pokud to budete dělat dobře, získáte přirozenou návštěvnost z vyhledávačů bez dalších budoucích investic. A to je mnohem lepší než krátká a drahá reklama.
Díky článkům na různá témata budete navíc objevovat stále nové tipy na psaní, protože budou vstupní klíčová slova stále bohatší. Ve výsledku vás takové volnější psaní bude bavit mnohem více a ještě z toho získáte tipy na další. Takže se nebojte experimentovat. Nepište pořád o tom samém.
3) Dělejte pokračování úspěšných článků
Jestli se lidem něco líbí, zkuste napsat pokračování. Článek, který na ten úspěšný nějak navazuje či rozšiřuje jeho myšlenku. Takových článků tu mám už několik a vždy to byl dobrý krok. Návštěvnost už sice není tak ohromná, ale je to pořád jistější než se pouštět do něčeho nového.
Jen do pokračování nevkládejte příliš času. Postoj čtenářů nikdy nejde předpovědět dopředu a klidně by se mohlo stát, že se budete dlouhé hodiny snažit a o pokračování už nebude zájem. To se mi už také stalo. Proto se nyní snažím každému článku věnovat stejný čas a nebrat v úvahu, jestli má či nemá šanci být úspěšný. Prostě do něj dám maximum a hodím ho do světa. On čas ukáže. Dělejte to stejně a nemůžete být nikdy zklamáni.
4) Navštěvujte tématická fóra apod.
Dají vám nahlédnout do myšlení nováčků a zjistíte jejich časté dotazy. Odpovědi pak už jen stačí zahrnout do článku a máte vyhráno. Tohle se zvláště hodí, pokud píšete o něčem, co doopravdy ovládáte. Přemýšlíte prostě už jinak a jestliže píšete návod – musíte se naučit uvažovat jako začátečník. Jinak do něj často nezahrnete vše potřebné.
Já tohle dělám docela často a pokud prostě chci vědět, co lidi na určitém tématu zajímá, přečtu si pár diskusí. Hned pak vím, co mám článkem zodpovědět, aby to zaujalo a bylo užitečné. Na internetu existují diskuse snad na všechno, takže se fakt nemusíte bát, že na vaše téma nic nenajdete.
Závěrem mi dovolte krátké zamyšlení
Vážně potřebujete zvýšit návštěvnost? Plno lidí se žene do registrace do katalogů, placení SEO odborníků, drahých PPC… jenže cílem webu by neměla být velká návštěvnost, ale jeho funkčnost. Plnění cílů, chcete-li. Pro blog potřebujete najít čtenáře, pro e-shop zákazníky. Rozumíte mi?
Návštěvnost vždy nemusí být tím nejlepším měřítkem úspěchu. A větší návštěvnost rozhodně negarantuje větší počet objednávek pro váš e-shop. Někdy mám pocit, že se lidé za návštěvností honí až příliš. A mnohdy zbytečně. Ale udělejte si na to vlastní názor, nebudu vás přemlouvat.
{ Komentáře k článku }
O kolik se mi čistě hypoteticky zvýší návštěvnost, když napíšu nějaký článek? Četl jsem, že je užitečné, když e-shop publikuje dobrý návod pro svůj sortiment. Jenomže trochu pochybuji o návratnosti takového počínání.
Na to neexistuje odpověď. Ale pokud chceš, můžeš si vzít příklad z této stránky. Je čistě obsahová, takže by ta čísla měla sedět. Za leden mám počet unikátních návštěvníků 10.300 a to číslo vydělím počtem článků (tedy 106) – z toho mi pak vyjde přibližný počet návštěvníků na článek. V tomto případě je to 97.
Takže si každý článek přečte průměrně 100 lidí měsíčně. Ale je to pořád jen průměr. Některé mají stovky přečtení, jiné tisíce a některé dokonce jen desítky. A nikdy nevíš, jak moc se článek bude číst. Takže bych to u e-shopu bral čistě jako „volnočasovou“ záležitost.
Čerpat témata z Google Analytics, AWStats je dobrý trik a sám ho občas používám. Pokud nemá člověk nápad na téma článku a chtěl by něco napsat, tak je to jedna z možností kde načerpat inspiraci.
Občas lidé přichází na stránku skrz nějaká klíčová slova, ale nenajdou článek jen z důvodu, že jej autor pojmenoval jinak. Tam se hodí buď článek přejmenovat, napsat pokračování (jak zmiňuješ Ty) a nebo napsat krátký článek s přesměrováním na již existující, který pojednává o tom tématu.
U e-shopu bych se taktéž nehnal za návštěvností, ale spíše za obratem. Ono se dá totiž chápat nenakupující zákazníky jako „nežádoucí“, protože aktuálně nepřináší zisk a generují jen zátěž.
Osobně při psaní článků na svém blogu využívám dotazů, které mi chodí do e-mailu a čerpám ze zajímavých dotazů na školeních co občas provádím.
Pak provádím „reeditaci“ starších článků, přeci jen o Microsoft Office (Excel, Word, PowerPoint) píšu už nějaký ten pátek a za tu dobu se Office dostal z verze 97 na verzi 2013.
Osobně se za návštěvností nehoním, ale je příjemný pocit slyšet: „Jé to jsi ty co píše ten web o Office, moc mi pomohl.“ Navíc když to za jeden den slyším od několika různých lidí – pocit k nezaplacení.
To dobře znám. Na webu je právě zvláštní to, že nikdy nevíš, kdo tě na druhé straně čte. Už několikrát se mi stalo, že jsem s někým nemluvil roky a z povídaní pak vypadlo, že čte můj blog. Někdy se až divím, protože těch lidí je docela dost. Je to nezvyklý pocit.
Díky za článek. Líbí se mi hlavně konec. SEO je zbytečně vyzdvihováno. Sám to vidím u svého blogu. Návštěvnost sice poskočila, ale konverze jsou minimální a z velké části ke mně jen chodí konkurence.
Jako další tip bych mohl uvést recyklaci starého obsahu – například „překlad“ do jiné formy (e-book, infografika).
Dík za pekné zhrnutie problematiky a dobré tipy z Google Analytics. Mne sa pár krát stalo, že som napísal článok a ten sa začal šíriť sám cez sociálne siete, a pri jeho písaní by ma to vôbec nenapadlo :).
Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.