Proč nikdy nehrát World of Tanks

Pondělí, 3. Listopad 2014

A dost. Můj pohár trpělivosti právě přetekl. Takže si tu nyní na rovinu řekneme, proč s World of Tanks nikdy nezačít. Nebo si snad myslíte, že je to dobrá hra? Pak čtěte dál. Možná změníte názor.

1) Hru hrají opravdu malé děti

Nechápejte mne špatně – na první pohled je to naprosto v pořádku, ale jakmile vám hra nutí spolupráci a musíte v týmu kooperovat, začne to být problém. Děti jezdí sem a tam, neznají mapu a už vůbec netuší, jaký úkol má jejich stroj.

Výsledkem je, že hned po startu vyjede 10 spoluhráčů jedním směrem a po dvou minutách bitvy jsou na šrot.

Nezaujmou výhodné pozice, nepočkají si na nepřátele (což se v této hře vyplatí mnohem více než se hnát vpřed) a jen se ženou dopředu pro jeden výstřel. Zkrátka zbrklost. Takovou bitvu pak prakticky nelze vyhrát. Protože pokud ztratíte důležité tanky, můžete maximálně bránit a doufat, že proti sobě máte ještě větší hlupáky, než byli vaši spoluhráči.

2) Mapy se pořád mění, nejsou trvalé

Dalším problémem je fakt, že mapy nejsou vůbec trvalé. Každou (!) aktualizací totiž dochází ke změně hned několika map. A aktualizace vycházejí téměř každý měsíc. Což znamená, že pokud se po půl roce vrátíte do hry, nebudete mít ani potuchy, kam s tankem jet. Nemůžete jezdit po paměti, každý měsíc se musíte učit změny proběhlé na mapách a ani nemá v podstatě cenu sledovat návody, protože za další dva měsíce bude mapa vypadat opět jinak.

Osobně v tomto vývojáře hry nechápu. Sám jsem před lety prováděl uživatelské testování stránek, vyznám se v analytice a dobře vím, že odladit něco k dokonalosti je v tomto ohledu jednoduché. Programátoři vám totiž dokáží naprogramovat plno užitečných nástrojů, které vám následně usnadňují práci s čísly. Jediné, co pak potřebujete je schopný člověk, který čísla správně vyhodnotí a udělá dobré rozhodnutí.

Mapa tak jde vyladit během několika měsíců. Což se společnosti Wargaming.net evidentně nedaří a poukazuje to jen na to, že zaměstnávají lidi, kteří tuto práci nezvládají. A pokud budou i nadále zaměstnávat na tak důležité pozici hlupáky, budou i dále nuceni aktualizovat všechny své mapy každý druhý měsíc…

3) Hra nemá kvalitní herní obsah

Na to, že World of Tanks má nálepku MMO má opravdu málo obsahu. Většina her tohoto typu totiž nabízí alespoň desítku módů a misí, které lze v průběhu času plnit. Díky tomu není hraní i po měsících stereotypní.

WoT má ovšem jen náhodné bitvy (15 na 15 náhodně vybraných hráčů) a různé jejich variace. Jde tedy jen o prosté sbírání zkušeností a snahu získat lepší tank. A pak znovu a znovu. Dokolečka dokola.

Nenajdete tu PvE a ani mise, které by šlo plnit s partou přátel. Jen již zmiňované náhodné bitvy a pár dalších módů postavených na stejném principu. Nic vás tedy nežene dál a ani vás neodmění za dosažený cíl, protože se vždy dostanete do bitvy na stejné úrovni jako je váš tank. Takže všichni mají stejně fantastické tanky jako vy a tak nemůžete pocítit tu sílu vašeho nového stroje. Alespoň ne tak jednoznačně.

Těžký tank T34.

4) Dovednosti čistě náhodné

Asi tak by šla popsat mechanika, která mne na hře vadí snad nejvíce.

Abych to vysvětlil. Vše se totiž náhodně generuje na serveru. Jestli vaše střela projde pancířem nepřítele, jaké poškození bude uděleno, zda nepřítele vůbec dokážete zasáhnout – vše se generuje v rozptylu 25 %. Pokud tedy budete čistě teoreticky střílet na stejné místo dvakrát – jednou střela projít může a podruhé už ne. Což je pochopitelně blbost.

Pokud je zachován úhel dopadu, někdo pomocí magie nezměnit tloušťku pancíře – musí se vždy dojít ke stejnému výsledku. Úsťová rychlost střely je u tanku také vždy přibližně stejná a tak podobné věci nejde jen tak generovat pomocí nějakého rozptylu. Musí to být konstantní.

Bylo by tak férovější a autentičtější zakládat více na schopnostech samotného hráče a nedělat takovouto šaškárnu. V opačném případě alespoň vytvořit schopnosti a dovednosti na posádce a z nich odvíjet přesnost a tak podobně. Nechávat to na generátoru je zoufale nedostačující.

{ Komentáře k článku }

-OB-

Dost jste mne tímto článkem zklamal. Postrádám u něj bod pátý, kterým podle mého měl článek vůbec začít.

Je to hnusná militaristická hra, která již z malých dětí připravuje malé fašounky. Fašounky, kterým pak v dospělosti nepřijde divné žádné to „humanitární“ bombardování, agrese jakéhokoliv typu. Ano, děti si vždy hrály na vojáčky, ale v tomto případě je toho spíše příliš.

Tvůrci podobných her „pro děti“ by spíše potřebovali pořádnou ránu pěstí a nikoliv kritiku neustále se měnících map…

Tomáš Erlich

Tak tento fantastický pokus o trolling nechám bez nějakého hlubšího vyjádření.

A jen ho tu nechám ostatním, pro pobavení.

Tankista

Tak oni se snaží do hry vložit „něco víc“, ale vždycky to dopadne jako průser. Asi jako jejich slavné Historické bitvy, které ve výsledku nikdo nehrál.

Jejich problém je, že mají až příliš hráčů, kteří jsou schopni jen přihlášení a kliknutí na tlačítko Bitva. Takové lidi pak těžko natlačíš do něčeho nového.

A je to vlastně stejně jedno, protože pokud nic kloudného do pár let neudělají, konkurence je rozdupe a hráči přejdou tam, kde je jim alespoň částečně nasloucháno.

Gakari

World of Tanks je kravina od začátku do konce. A schopnost vývojářů snad nemá smysl ani rozebírat. Stačí se podívat jak je to s fyzikou Havoc.

Kolik mají už zpoždění oproti oznámeným plánům?
Jeden rok?

Tomáš Erlich

To bych zase netvrdil. Hlavním problémem je dle mého nedostatek obsahu. Jasně, je tam plno tanků, ale to není hra. Je to jako mít ve střílečce 200 zbraní, ale jen jednu arénu, ve které nejde dělat nic jiného než střílet na nepřítele. Nuda.

Stačilo by přidat pár pořádných misí, možnost ladit si svůj tank a aktivity, které by šlo plnit s partou kamarádů.

Rázem by z toho byla mnohem lepší hra. A není těžké to vymyslet, což jen dokazuje, jak moc jim chybí invence.

Pavel

Pokusím se trochu oponovat. Počítačové hry hraji už více než 20 let, a WoT považuji za jednu z nejlepších strategicko-akčních her, která se jen tak neomrzí.

1. Hru hrají děti: ano, ale nejen děti. Chování, které popisuješ, je charakteristické pro začátečníky (ano, taky jsem tak hrával, na vyšších stupních cca od 6-7 výše, už je spíše výjimečné). Ale skutečně to je věc, která mě taky dost často vytočí.

2. Pro mě je tohle naopak výhoda, protože to není na jedno brdo. Taktika se mění s každou verzí mapy. V posledních patchich je snaha předělat mapy, kde se hodně kempí, což se mi líbí.

3. Tohle je prostě fakt, na kterém je celá hra postavena. Tedy náhodné bitvy. Ovsem dá se hrát v četě 1 až 3 lidi, což už mi o dost zvyšuje hratelnost. No a pak jsou zde týmové bitvy, pokud se sejde více hráčů. Problém Historických bitev byla spíše nevyváženost tanků, proto je nakonec zase stáhli. Myslím, že o nový či jiný obsah prostě není takový zájem.

4. RNG alias náhoda. Ano, další typický rys nejen této hry (což je ekvivalent házení kostkou v D&D). Myslím, že bez tohoto boha by se WoT opravdu neobešlo.

Hanok

Myslím, že z bitev ve WoT je velmi obtížné najít ponaučení co dělat lépe. Kdy jde o taktickou chybu, kdy jde o výhodnou oběť pro tým. Ani z bitvy kde je skóre 15:1 mi není zřejmé, jak k takové disbalanci mohlo dojít.

Taktika čekání na nepřítele ale znamená, že on nečeká.

Co mi také vadí je široce rozevřený Matchmaking, kdy stupeň V bojuje proti VII. Často je V zničen dříve než uvidí nepřítele. Reálně má šanci tak na jeden výstřel, který se stejně odrazí…

Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.

Předchozí příspěvek:

Následující příspěvek:

Tato stránka již není udržována. Děkuji za pochopení.