Kolik lidí blokuje webové reklamy

Sobota, 16. Leden 2016

Je obecně známo, že někteří lidé ve svých prohlížečích blokují reklamy. Kolik takových lidí ovšem je? Je to každý pátý? Každý desátý? Já si to tady na svém blogu změřil a možná budete překvapeni.

Proč o tom vůbec píšu

Asi měsíc nazpět jsem si na stránky pro zajímavost vložil kód, který mi odhaloval počet lidí blokující reklamu. Čekal jsem, že to bude kolem pěti procent všech návštěvníků. Nedával jsem tomu velkou důležitost. Chtěl jsem mít jen přehled.

Po dvou dnech měření se mi to však vyvrátilo.

Nahlédl jsem do statistik a tam bylo číslo 17.5 %. To jsem upřímně nečekal. Vím, že věci jako AdBlock jsou rozšířené, ale nemyslel jsem že až tak.

Rozhodl jsem se proto, že budu sbírat podrobnosti o něco déle a počkám si na pořádná čísla. Abych měl tisíce vzorků unikátních návštěvníků.

Kolik lidí tedy blokuje reklamy?

Po nasbírání pořádného vzorku jsem měření ukončil a pustil se do analyzování.

Počet návštěvníků blokující reklamu se zastavil na hodnotě 19 %. Což není vůbec málo. Znamená to totiž, že každý pátý (!) unikátní návštěvník má nějaké rozšíření na blokování reklamy. Osobně jsem takové hodnoty nečekal. I když přiznávám, mohl jsem.

Některé zahraniční weby hovoří o každém třetím. Jiné weby dokonce tvrdí, že počet lidí blokující reklamu je na jejich stránkách i 40 %.

Při takovém počtu už je myslím na zvážení, zda klasickou reklamu vůbec zobrazovat. A neuvolnit místo jinému druhu zpeněžení.

Každopádně já můžu být rád za těch 19 %. Je to sice vysoké číslo, ale 80 % návštěvníků je stále fér a reklamu zobrazuje. Zbylé jedno procento je v tomto případě počet návštěvníků s vypnutým JavaScriptem.

Počet unikátních návštěvníků blokující reklamu.

Je blokování reklam správné?

Pro majitele stránek určitě ne, ale názory běžných lidí se mohou lišit.

Kdo stojí o řvoucí reklamy a vyskakující videa, když si jen chce přečíst článek? Nikdo. Kvůli takovým webům si lidé rádi aktivují rozšíření, které jim otravou reklamu odstraní.

Problém je, že reklama nebude už nikde. Takže i na webu, kde se majitel snaží o nenásilnou reklamu. To mi asi vadí nejvíce. Kvůli hrozným webům pak přijdou o příjem z reklam všichni.

Blokování reklamy nicméně není nezákonné a může to dělat každý. Nelíbí se vám řvoucí reklamy? Tak si je zablokujte.

Nikdo vám nic nezmůže.

Na co Google čeká?

Přijde mi poněkud nepochopitelné, proč s tím Google nic nedělá. Proč se proti tomu nesnaží bojovat?

Vlastní prohlížeč Chrome, který používá téměř každý a přitom v jeho oficiálním obchodu najdete AdBlock. Na dvě kliknutí si tak můžete stáhnout doplněk, který vám zablokuje reklamy. Všechny a všude.

Proč ho z obchodu neodstraní? Proč ve svém prohlížeči nezakáže instalaci podobných doplňků? Bojí se snad toho, že lidé přejdou jinam?

Jenže pokud bude řekněme 50 % návštěvníků blokovat reklamu, majitelé stránek se na Google AdSense (systém pro zobrazování reklamy) vykašlou a najdou si jiný způsob výdělku. Bez nich nebudou mít zákazníci Googlu v systému AdWords kde zobrazovat reklamy.

Je to i problém Googlu. Největší příjmy má přeci stále z reklamy.

Boj, který nemá žádné řešení

Je to stejné jako s kradením filmů, hudby a počítačových her. Hudbu si stačí překopírovat a je to. Proč ji kupovat. A stejné je to s reklamou na webu. Proč ji trpět, když jde během dvou minut zablokovat.

Lidé si obsahu na internetu neváží. Všude ho je dostatek a je zdarma. Tak proč se starat.

Chyba je však částečně i na straně majitelů stránek. Dělat něco zdarma a doufat, že se vám to vrátí z jiných zdrojů je padlé na hlavu. Stačí se podívat na zařízení jako Xbox a PS.

To jsou konzole, které se prodávají pod cenou.

Na každém zařízení Sony i Microsoft prodělává s nadějí, že výdělky budou plynout z prodeje her (oba si něco za každou prodanou hru vezmou – proto jsou hry na konzole tak drahé).

Takový obchodní model není udržitelný. Sám i Microsoft je rád, když je vůbec v zisku.

A totéž je na webu. Tvoříte obsah zdarma, spoléháte na ohromnou návštěvnost a tu se snažíte zpeněžit, aby se vám následně vše vrátilo. Nemyslím si, že je to chytré.

Až bude počet lidí blokující reklamu kupříkladu 45 % – nebude mít tento model šanci na přežití. A ten počet se bude zvyšovat. Nepůjde už dolů.

Jak zpeněžit návštěvníky?

Možností je plno, ale vždy záleží na zaměření webu. Podnikatel si jen může dělat jméno ve svém oboru, nepotřebuje reklamy. Úzce zaměřené weby pak mohou nabízet různé kurzy.

Na takových webech nemusí být reklama. Stačí vám totiž pár školení za měsíc a máte nádherný výdělek. Cena kurzu kolem pěti tisíc pro jednotlivce není nic neobvyklého a pokud vám vždy přijde alespoň deset lidí, máte se báječně. Stačí si to spočítat.

Magazíny mohou prodávat reklamní prostor s individuální velikostí.

Stačí zvolit rozměr, který není typický pro bannery, nedávat do jména souboru fráze jako „reklama“ a žádný doplněk vám toto nezablokuje. Můžete prodávat textové reklamy. Tvořit si vlastní řešení a nespoléhat na známé systémy.

Plno peněz můžete získat i za placené články. Zaměřovat se jen na zobrazování bannerů je hloupost. Počet návštěvníků blokující reklamu bude stále stoupat a jednou tento formát dost možná vymře.

{ Komentáře k článku }

MisterCZ

Znepřístupnit AdBlock v storu by asi nebylo ideální řešení. Každopádně Google se snaží najít, jak z toho ven. Čím cílenější a méně od věci reklamy jsou, tím jsou méně otravné.

Pro ty, co nemůžou vystát reklamy, ale váží si obsahu a práce autorů webů spustil Google Contributor.

Můžeš prosím zveřejnit, jaký způsob detekce nepřítomnosti reklamy jsi použil? Díky.

Tomáš Erlich

Použil jsem celkem jednoduchý zápis pomocí JavaScriptu.

Nechával jsem návštěvníky načítat JS soubor, který nesl podobné jméno tomu, které se běžně používá pro načtení reklamy. Google má pro AdSense kupříkladu adsbygoogle.js.

Když prohlížeč načtení takového souboru zablokoval (ale ostatní JavaScript klidně nechal), je celkem jasné, že mu pomohlo nějaké rozšíření na blokaci reklam. V takovém případě jsem mu předhodil krátký kód, který mi zaznamenal onu návštěvu.

Díky tomu jsem věděl, kolik lidí takto blokuje reklamu. Pak už jen stačilo změřit všechny návštěvníky a ty s vypnutým JS, abych měl z čeho vypočítat výsledek.

Čísla se tak vztahují na všechny doplňky, které fungují na stejném principu jako AdBlock. Nejen na něj.

Arty.

Aniž bych chtěl snižovat úroveň tohoto článku (je výborný), toto se psalo už v roce 2003.

Grafické bannery, textová reklama, placené články a blokování zobrazování reklamy. Všechno tu už bylo. Takže se nebojím, že brzy vydavatelé obsahu umřou hlady.

Odvážím se tvrdit, že za dalších 10 let to bude stejné. Pořád se bude zobrazovat bannerová reklama, jen ji bude blokovat o něco více lidí. Nikdy ne však většina. Na to jsou příliš líní.

Jan Čížek

Zajímavá čísla. Plánuješ měření pravidelně opakovat? Jednou ročně například. Aby se dal sledovat dlouhodobý trend v blokaci.

Taková čísla by měla poměrně cenu.

Tomáš Erlich

Je to dobrý nápad, ale na něco takového bych neměl čas ani chuť. Je celkem jasné, že čísla půjdou stále nahoru a jestli po procentu či dvou za rok – to mi je celkem jedno.

Po delší době bych takové měření však zkusil. Ale to mluvím třeba o dvou či pěti letech.

Až po takové době můžou být čísla zase o něco jiná a tím pádem zajímavá.

Martin

Tomáši, používám AdBlock.

Jak píšeš, zejména kvůli agresivním stránkám s vyskakujícími okny :(. Ale rovnítko mezi kradou se filmy, tak proč neblokovat reklamy bych nedával, není to nic trestného.

Na spoustě webů se mi zobrazí upozornění, používáš AdBlock. Pokud takto stránka upozorní a požádá o vypnutí, udělám to, pokud obsahuje reklamu v mezích.

Když se dá AdBlock detekovat, lze určitě na základě toho skrýt i část obsahu a tím tlačit na jeho uživatele. Samozřejmostí ovšem musí být reklama v mezích.

Závěrem, pokud by to weby s reklamou nepřeháněly, nemusel žádný AdBlock vzniknout.

Petr

Tak on Google také moc nezasahuje, jelikož má s většinou výrobců těchto pluginů smlouvu, že se jeho reklamy budou zobrazovat.

Například AdBlock Plus na Mozille. Zkus něco vyhledat na Googlu a uvidíš, že i přes zapnutý doplněk se ti budou zobrazovat reklamy.

Tomáš Erlich

Taková smlouva je naprosto k ničemu.

Schválně jsem si nainstaloval AdBlock přímo z oficiálního obchodu prohlížeče Chrome a výsledek není nic stabilního. Nikdo se mě neptal, zda chci dát systému AdSense výjimku a někde se reklamy z tohoto systému zobrazují a jinde zase ne.

Nehledě na to, že je od majitele takového doplňku naprosto zoufalé chtít peníze od těch, kterým je bez svolení sebral.

To je jako výpalné v mafii. Musíš platit, aby se tvému obchodu „čistě náhodou“ něco nestalo. Stejně tak má platit Google či jiné firmy, aby jim zobrazování reklam opět povolil? To je ubohé a rozhodně to není v pořádku.

Divím se, že je to vůbec v souladu se zákonem. Někam se nacpat, připravit někoho o jeho příjmy a za poplatek mu je opět „povolit“. To je vážně směšný.

Lukáš

Osobně jsem procento blokujících čekal větší, cca dvojnásobně.

Tak jak zmiňuje Martin, je možné se uchýlit k řešení ty blokuješ reklamu, tak já budu blokovat obsah. Otázkou ovšem je, jestli o to tvůrce obsahu stojí a není-li mu milejší alespoň nějaký čtenář (i když „neplatící“).

Miloslav Ponkrác

Já si vytvářím seznamy do AdBlocku ručně, a nepoužívám předvolené. Takže mě ještě nikdo nezadetekoval a chovají se ke mně jako k uživateli bez blokování reklam.

Nicméně valnou většinu reklamy neodstraňuji skrze AdBlock, ale skrze /etc/hosts, který je jak ve Windows, tak v Linuxu, a zde už mám několik tisíc domén, které generují reklamy. Mimo jiné mám takto zablokovány všechny Google reklamy a jejich reklamní servery.

A už jsem svůj seznam hodně lidem předal, a velice si to vychvalují. Centrální blokování na celém počítači či dokonce celé počítačové síti nezávislé na nějakých doplňcích – je větší luxus.

Takže i když bude AdBlock zablokován, mně to moc vadit nebude. 99 % reklam blokuji na úrovni celých reklamních domén.

A to nevíte, jaké možnosti v blokování skýtají třeba routery a další.

Celý internet je spíše stoka, a rok od roku se to zhoršuje. Kdyby náhodou došlo k tomu, že nějaký web by začal vyžadovat zobrazování otravných reklam, je to jednoduché. Zapomene se na něho.

Celá tato situace je vyvrcholením toho, že reklamy se utrhly z řetězu, a reklamní agentury a markeťáci opilí štěstím si mysleli, že mohou vše a lidé neudělají žádný protitah. A teď se to mstí.

MisterCZ

V budoucnu se možná dočkáme API pro vkládání reklam při generování stránky na serveru. Což jakýmkoliv AdBlockerům velmi ztíží pozici. Bude méně možností, jak reklamu odfiltrovat.

DigiNomad

Je to pochopitelná obrana – sám Google zavádí různé blikající a ječící reklamy, nově i vyskakovací a samovolně spouštěná videa. SERP Google je už pomalu žumpa, kde je víc jak polovina první strany reklama i s AdBlockem!

O různých nezrušitelných vyskakovacích oknech, sociálních vynucovačích a násilné uječené reklamě ve videích atd. ani nehovoříc. Firmy navíc používají sociální ikonky i PPC k masivnímu sledování uživatelů a lidem už to začíná dost vadit.

Jako publisher bych rád na PPC vydělával, ale naprosto lidi chápu. Tuplem na mobilu, kdy platíme nemalé částky za přenos dat a reklama je kolikrát i 100x větší jak obsah webu! Holt je třeba používat kvalitní PR články, affil., email marketing, placený prémium obsah, dělat vlastní produkty atd.

Ono to na druhou stranu vybíjí i různé virální zlodějíčky, co rabují cizí obsah a následně ho vytapetují reklamou.

Imho moje dlouhodobá čísla z AdSense tvrdí cca 50 % blokátorů pro CZ uživatele a cca 40 % u zahraničních. Moje návštěvnost se za dva roky zdvojnásobila, zisk z PPC padnul na třetinu. Bavíme se o datech za 3+ let a desetitisíce návštěv měsíčně na cca 20 webech.

Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.

Předchozí příspěvek:

Následující příspěvek:

Tato stránka již není udržována. Děkuji za pochopení.