Je udržitelné tvořit kvalitní obsahový web?

Pondělí, 18. Únor 2013

Je v dnešní době vůbec udržitelné bez neustálého dotování tvořit obsahový web? Vyplatí se a má to smysl? Dnešním článkem se nad tímto tématem trochu zamyslím a velmi ocením i vaše zkušenosti z praxe.

Co je to obsahový web? Jak si ho představuji?

Abychom si rozuměli. Obsahový web je dle mého stránka, kde je unikátní obsah, který je žádaný… užitečný. Je to web, který stojí na obsahu a to je jeho nosná hodnota. Nesnaží se nic prodávat a nebo brát čtenáře a někam je posílat za ziskem. Jejich cíl je výhradně kvalitní čtivo a spokojení čtenáři.

To je podle mě správný obsahový web a o tom tu budu celou dobu mluvit. Jestli je tohle odvětví vůbec reálné, udržitelné a ziskové.

Začněme třeba pohádkou O obsahových webech

Byl jednou jeden web a ten se snažil přinášet kvalitní čtivo. Lidé byli spokojeni a články sdíleli dál. Majitel webu byl rád, web mu vydělával a tvořil obsah dále… ovšem to je jen hezká pohádka. Realita je jiná. Lidé totiž čtou to, co se jim hodí, myslí si, že je obsahu všude dost (a do jisté míry mají pravdu) a články sdílí málokdy. Majitel webu pak nesmí mít přehnaná očekávání jinak je s ním konec. Dojde mu motivace a přestane psát.

Přitom by stačilo málo – pozorovat statistiky, ptát se lidí a hledat motivaci v lepších lidech než je on. Naopak ignorovat ty zatrpklé a dělat to, co se prostě čte. Stejně tak jako platí, že něco udělat a říkat, že to udělám je velký rozdíl… stejně tak je velký rozdíl, co lidé říkají, že chtějí číst a co opravdu čtou.

Obsahový web je dřina, která se… nevyplatí?

Vyplatí se dnes dělat obsahový web? Já říkám, že ano – pokud vás to opravdu baví. Baví vás, že vaše články někdo čte, pomáhají a jsou užitečné. Potřebujete kopu motivace a nápadů, ale výsledkem je web, který je užitečný a může pomáhat dlouhá léta. Největší brzdou je pak nedostatek času.

Sám to vnímám u weblogu. Můžu si dát kafe a napsat článek, ale sdílet ho, odpovídat na komentáře, starat se o propagaci a sem tam vejít na sociální sítě, to už je moc. Když odpovídám na komentáře, sdílím články, už nemám čas na psaní. A když píšu články, nechci se babrat s tím dalším.

Přidávání stále nového obsahu, který bude k něčemu a nebude jen výlevem blábolů, co jsem v poslední době dělal je dřina. Napsání článku může zabrat dvě hodiny, ale předtím jsou další hodiny, kdy se mozek nezastaví a člověk přemýšlí jak nejlépe ten obsah pojmout a vyjádřit.

Nejdříve je třeba se naučit tomu, o čem píšeš, potom je třeba se naučit psát. Na jedno i druhé padne celý život (Ernest Hemingway).

Co bych řekl tomu, kdo se bojí kopírování obsahu

Neřešte to. Někteří se bojí tvořit obsah, protože může být snadno ukraden. To je zbytečný strach. Když už se to stane, vyhledávače nejsou blbý a poznají to. Okopírovaný článek sesadí ve výsledcích dolů a vy se nemusíte o nic starat. Například většina mých článků zůstává tady na webu. Jen několik si občas odcestuje na úplně cizí web, ale já to neřeším. Je mnohem lepší věnovat svůj čas tvorbě obsahu novému, než řešit ten starý.

Tím si udržíte pozitivní pohled na věc a nebudete řešit kraviny. Což je hodně důležité. Ve špatné náladě a v depresi toho moc kloudného totiž nenapíšete. I když se občas poštěstí. Ale jak se říká… výjimka potvrzuje pravidlo.

Má dnes tedy smysl zakládat čistě obsahový web?

Pro zábavu ano, pro výdělek ne. To je můj názor. Tvořit totiž pořád kvalitní obsah se nedá. Je to časově náročné, člověk musí mít nějaké vědomosti či musí být jeho názor něčím zajímavý. Pokud ho psát nebaví, na kvalitě obsahu se to pozná. A takové články pak nikdo nečte. Jestli tedy chcete tvořit obsahový web pro peníze, vykašlete se na to. Nemá to smysl.

Počet návštěvníků totiž nikdy nebude takový, aby vám to zaplatilo všechen čas a ještě něco vydělalo. U obsahu jde totiž o investování. Peníze se vám vrací postupně a vy tedy musíte věřit, že se to vše vyplatí. Zvládnout obsahový web chce tedy hodně trpělivosti a dobrého ducha pro strategii.

Hromada písmenek

Kde se berou peníze na provoz obsahových webů

Většinou z reklam. Jenže web, který má plno reklamy může být i přesto ztrátový. Jde totiž hodně o téma. Nezáleží jakou máte návštěvnost. Jde o to, o čem píšete a kolik jsou inzerenti ochotni za reklamu utratit. Může být kvalitní web, který vydělává tisíce a může být web, který nebude vydělávat nic. Z jednoduchého důvodu – nebude pro inzerenty zajímavý.

Pokud už se pustíte do podobného dobrodružství jako já, že se snažíte tvořit zajímavý obsah, pamatujte na to, že nezáleží na návštěvnosti, ale na tématu. Protože to určuje cílovou skupinu, kterou budou chtít inzerenti oslovit.

{ Komentáře k článku }

Jarek

Moc pěkně napsané, ani není co dodat.

Míra

Je to tak, budovat kvalitní obsahový web je práce na dlouhou dobu s nejasným výsledkem. Navíc, i když se snažíte sebevíc, nikdy se nezavděčíte všem a těch pár škarohlídů, kteří vás ve „správnou“ chvíli nakopou, dokáže otrávit.

Naštěstí se vždycky můžeme otočit zpět s vidinou, že po nás něco, né úplně blbého, zůstalo ;). Přeji další fajnové posty!

Tomáš Erlich

Díky :). Když člověk tvoří web založený na obsahu, musí prostě pochopit, že vždy se najde někdo, komu se to zamlouvat nebude. Mě se občas taky něco dotkne, ale nakonec to vždy beru s rezervou.

Každému se totiž líbí něco jiného a hodně lidí si myslí, že to, co dělají oni je jediný správný směr a každý musí jít stejnou cestou. Často tohle pozoruji a přijde mi to vážně přitažené za vlasy. Přinejhorším jak říkáš… alespoň člověk tvoří něco, co je pro další stovky prospěšné. A to je šlechetné.

Federico

Pěknej článek.

grysom

Také já souhlasím. Podle mě, na dnešním Internetu se vyplatí budovat pouze tři typy stránek – 1. eshopy, 2. weby založené na komunitě a za 3. obsahové weby. Všechny mají smysl, každý ale jiný.

U obsahových webů to je tak, jak už jsi napsal: tvoří se pro radost a snahu zpopularizovat či přispět do tématu, kterému se autor textů věnuje. Nejde tvořit obsahový web bez osobního zájmu.

Já osobně jsem v září začal budovat blog psychedelic.cz – cílem je každý týden přinést čtenářům tip/recenzi na nějaký v rámci žánru zajímavý kousek. Žánr je to jaksi pozapomenutý, v Čechách se ani neprovozuje, což je podle mě škoda a chci to svým blogem změnit. Web je jediný na celém českém Internetu, což svědčí o malém publiku. Trošku sázím na současnout retro-hipsterskou vlnu, z které by se možná pár čtenářů vykřesalo.

Ale i kdyby to nevyšlo, nemrzelo by mě to. Díky blogu mám motivaci objevovat neustále nové kapely a hroužit se do nejrůznějších zákoutí psychedelicu. To za to stojí. A to je přesně to nadšení, které by mělo stát za každým obsahovým webem.

A provoz takového webu? Je třeba to brát jako koníček a koníčky stojí peníze. Nezbývá tedy, než tu pětistovku ročně do domény a hostingu zainvestovat.

Turek

Pěkně udělané stránky. Úplně jsem si vzpomněl na svůj prvotní projekt na 0kc.cz kde jsem psal o muzice na internetu zdarma. Taky jsem hledal na různých portálech nové alba, začínal mít stále větší přehled. (Byly to spíše okrajové žánry) jen ta návštěvnost byla opravdu mizivá. Snad se Ti to povede lépe rozjet.

Pavel Lasák

Z vlastní zkušenosti, kdy předpokládám že tvořím obsahový web o Microsoft Office (zaměřující se hlavně na Excel). Je žádaný (dle dotazů v emailu, a stravený čas návštěvníků na webu). Je i užitečný (dle pochvalných komentářů a emailů).

Zda se vyplatí? Ne. Pokud spočtu je čas, který tvorbou stravím v porovnání se almužnou co přináší, tak jeho tvorba se nevyplatí (web nedělám pro peníze – to by nebyl). To nepočítám nákup PC, SW, připojení k internetu (ale tohle bych koupil i kdybych tento web netvořil), literaturu, čas na studium (studoval bys i bez tvorby webu), cena za doménu a hostingu, atd. Proto s názorem, že obsahový web je pro zábavu, a výdělat se na tom nedá – souhlasím. I když na druhou stranu, sem tam dělám školení na DPP (a nepotřebuji doklady, že umím Excel, Word). Takže něco obsahový web i přináší (pozitivní hodnocení, dobrý pocit, atd..).

S tím nedostatkem času máš teké naprostou pravdu. Čím více článku, tím více dotazů. Řeším to tak, že zajímavé dotazy zodpovídám formou nového článku, nebo doplněním již publikovaného článku (ať má uživatel na jednom místě). Sem tam odpovím emailem, ale nemohu být bezplatnou technickou podporou. Člověk má i jiné zájmy.

To že mi kopírují obsah, mi až už nevadí, většinou jsou to blbci, co to zkopírují text i s obrázky. Kdysi jsem se snažil těm „zlodějům“ psát, ale vzdal jsem to, je to boj s větrnými mlýny (navíc mi to nic to nepřinese).

Tomáš Erlich

To je asi to, co obsahový web skutečně přináší – možnosti a výhody. Výhody, že nemusíš nikomu dokazovat, že umíš ve Wordu stejně jako já nikomu nemusím dokazovat, že dokážu dobře psát. Samotný výdělek jde vlastně stranou, protože není tak velký (a tím důležitý).

Jinak to „zajímavé dotazy zodpovídám formou nového článku“ je naprosto perfektní myšlenka. Ono článek si totiž přečte kopa lidí a může si ho najít, ale jedna odpověď na mailu je v podstatě na nic, protože ten na druhé straně to nikam dál nepošle. Takže skončíš u toho, že odepisuješ lidem na stále to samé.

Pavel Lasák

Na webu ocením když někdo napíše: „Jsem šťastný, že jsem objevil tyto stránky!!!“ nebo „Moc se mi Vaše stránky líbí, objevila jsem je před 14 dny. Moc děkuji za to, že tím, co děláte pomáháte ostatním.“ atd. to je lepší vzpruha než nějaké peníze.

Asi jsem divný, ale ten parádní pocit z toho, že mohu nezištně pomáhat je nepopsatelný. Kdesi jsem četl: „Věci, které mají opravdovou hodnotu, se neprodávají, ty jsou zdarma.“

Jinak potvrzuji, že psát opravdu umíš už tě mám v RSS.

Radek Novák

I obsahový web se dá dělat dlouhodobě a mít to jako hlavní pracovní náplň. Je to ale běh na dlouhou trať :).

Buchtič

Obsah je král a jedině stabilní kvalitní obsah je cesta k dlouhodobému úspěchu. Návštěvníci si cestu k němu vždy najdou, jen nelze v začátcích čekat závratná čísla při pohledu do GA. Jinak souhlas, v dnešní době bych se už hodně zamýšlel nad rozjetím obsahového webu, protože konkurence je v drtivé většině oborů hrozně moc.

Tomáš Erlich

A začínal bys s blogováním znovu? Nedávno mi tahle myšlenka docela vrtala hlavou a přemýšlel jsem, zda bych začal znovu od nuly. Když si představím ty hodiny prosezené po škole, jak jsem zkoušel různé pluginy a tolik upravoval tuhle šablonu… docela jsem se zamyslel. A co ty? Šel bys do téhle „investice“ znovu?

Tomáš Rak

Nesouhlasím s tím, že nemá cenu zakládat obsahový web pro výdělek. Nebudu zveřejňovat žádná čísla, ale vím, že to jde. Jen to není otázkou několika týdnů, ale let.

Nejlepší je začít tvořit obsah o tom, čemu nejvíc rozumíš. Často se mi stane, že něco potřebuji zjistit, použiji Google a Google mi nic nenajde. Hledám dál a z více zdrojů nakonec zjistím, co jsem potřeboval. Potom napíšu článek přesně na to téma, co jsem sám předtím chtěl najít. Lidé to čtou, protože se najde spousta těch, kteří řeší stejný problém jako já.

Také je potřeba si uvědomit, že jsou 3 kanály, ze kterých přichází návštěvníci.
1) Z vyhledávačů – chce to vyladit SEO, psát o tom, co je zrovna in, psát o tom, co lidé hledají a nemohou to nalézt. (jak jsem psal výše)

2) Z odkazů na jiných webech – Je dobré si udržovat dobré vztahy s ostatními tvůrci obsahu a psát k nim komentáře. Oni pak někdy dobrovolně umístí odkaz na tvoji stránku. Jen je zde problém v tom, že pokud je stránka už moc velká a začne se tvářit moc komerčně, lidé na ni přestávají odkazovat.

3) Vracející se návštěvníci – návštěvníci musí vědět, že se na určité stránce objevují nové články, které by je mohli zajímat.

Mě jako čtenáře sis získal bodem 3.

Tomáš Erlich

Komerčnost je problém. Nevím proč to tak je, mě to třeba nevadí. Pokud je web slušný, odkážu, ale mám jen jedno pravidlo – pokud i oni odkazují. A tím nemyslím zpět, ale obecně. Některé weby totiž nikam neodkazují i když bylo dávno prokázáno, že to má smysl a i web samotný dostane nějaké ty bodíky.

Je to asi v závisti lidí. Já to třeba vůbec nechápu. Člověk přece z něčeho musí žít a i kdyby byl ten web samá reklama, ale nabízel kvalitní obsah (a to nemusí být jen text), klidně na něj odkážu.

PS: Díky za ten konec. Budu se i nadále snažit přinášet zajímavé čtení. Zítra si dám dobrý dort a kafe, tak možná u toho něco vznikne :).

Marek Hanuš

Kéž by byla spousta takových blogerů,
kteří se s chutí a kávičkou hrnou do psaní textů.

Radim Hasalík

Sám provozuji dva obsahové weby – Zacinej.cz a Brouzdej.cz. Druhý to dávno za sebou, protože doba blogování už je dlouho za námi. V tom prvním vidím velký potenciál do budoucna. Mít vlastní médium (i když malé) je ideální, protože mám prostor pro vlastní nezávislé články.

Z vlastní zkušenosti vím, že odborné články mohou přilákat platící zákazníky. Kvůli svému blogu jsem získal další zákazníky a odešel jsem z placeného místa v ESETu na volnou nohu, protože už nebylo udržitelné mít dvě zaměstnání najednou.

Inside

Mám za sebou tri obsahové weby. Prvé dva majú asi desať rokov. Jeden sa zaoberá technckým hobby, má návštevnosť desiatky ľudí denne, druhý je zameraný na autoskú poéziu, pár ľudí denne. Hlavne prvý si získal dobrú reputáciu v ČR aj SR, no ani jeden nie je schopný si reklamou zarobiť ani na hosting. Je to skrátka hobby, ktorému sa venuje čas aj peniaze. Navyše, pre dobrý obsah je potrebné sa venovať samotnému hobby a tak je niekedy problém voľný čas správne rozdeliť.

Koľko na samotné hobby a koľko článkov potom písať, lebo dobrý článok trvá niekoľko hodín napísať. A hoci sa s ľudmi-čitateľmi stretávam na akciách a často ma kritizujú pre pokles množstva článkov, je mi ľúto, je to len koníček a web sa ani neuživí, preto musím naň zarobiť inde. A tomu venovať čas.

Tretí obsahový web o životnom štýle nem ani rok, ale z reklamy zarobí na hosting a občas aj nejakým plateným článkom. A ten čas potom chýba práve tomu prvému webu. Ale vďaka tým plateným článkom (ktoré nevybočujú z charakteru webu) môžem prevádzkovať aj ostatné.

Takže obsahový web zrejme má potenciál uživiť sa a aj niečo zarobiť, ale dosť záleží od hlavnej témy.

Tomáš Erlich

To je přesně ten problém, když toho má člověk víc. Když jsem psal jednou za měsíc – návštěvnost byla nic moc. Ovšem dělal jsem plno dalších věcí. Nyní se snažím psát mnohem více, ale zase ten čas někde musím vzít a v podstatě je teď psaní na prvním místě. Což neberu jako nejšťastnější.

Srovnat ty váhy, aby měl člověk čas na vše je dost těžké. A sám nevím jak to do budoucna vyrovnám a k čemu se přikloním.

Turek

Ono dělat nezištně obsahové weby je super, já jsem je zatím cíleně nedělal i když dva weby se mi pomalu do tohoto stavu dostávají, ale dělal jsem v životě plno „přínosných věcí“ pro další. Třeba organizoval akce, kde jsem vůbec nezapočítával čas organizátoru, ani některé náklady, často končil i v drobném mínusu pro komunitu lidí.

Vše bylo super, ale zpětně lituji, že jsem měl myslet i na svůj prospěch. Protože později mi tento čas nikdo nevrátí. Nelituji toho času, ale měl jsem najít čas i pro komerčnější věci.

Honza

Píšeš, že kopii google sesadí, protože to pozná. Mně se ale stává to, že když článek okopíruje autoritativní web, tak naopak často sundá mou originální stránku. A když dám hledat přesnou frázi v uvozovkách, tak jsem označen jako kopie. Týká se to ale jen některých článků. To pak člověka dost demotivuje psát další články…

I Drago říká, že kopie můžou dost poškodit web.

Tomáš Erlich

Bohužel, i to se stává. Pak je docela na místě podpořit originální článek nějakým zpětným odkazem. Já měl prozatím štěstí a veškeré okopírované články Google poznal (ty pak mají PR 0). Musíme prostě doufat, že se algoritmus bude pořád zlepšovat a duplicitní texty nám nebudou do budoucna tropit už takové problémy.

basti

Budovat obsahové weby má podle mě podstatně větší smysl, než nějaké „minisite“ a MFA a podobné oblbovací nesmysly prolezlé reklamou. Stránek přibývají mraky geometrickou řadou, spekulanti nakupují domény atd. Kvalitních stránek je ale pořád minimum a najít cokoliv odborně trochu na výši je téměř vždy problém.

Jednou z možností komerčního provozu obsahového webu je mít takový web v angličtině, protože v ČR je prostě zákonitě u podobných webů strop návštěvnosti mezi 100-500 uip denně.

Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.

Předchozí příspěvek:

Následující příspěvek:

Tato stránka již není udržována. Děkuji za pochopení.