Dnes jsem vyhledával Googlem odkaz na Windows 8 a půlka výsledků byla smazána. To bylo poslední kapkou. Odkazy mažou, strkají reklamu kam se dá. Kde tohle skončí? Co se s vyhledávačem stane?
Co jsem si o vyhledávači Google myslel dříve?
Myslel jsem si, že celá firma miluje minimalismus a že chce udělat nejlepší vyhledávač. Používal jsem ho rád, protože se stránka načítá rychle, výsledky jsou jasné, nikde nic nebliká a neotravuje. Navíc jsem byl s výsledky vždy spokojen. Pokaždé jsem našel zajímavý web a nemusel jsem se moc namáhat. Stačí proklikat 5 odkazů a máte na 99 % jasno, že tam svou odpověď najdete.
Google byl můj favorit a kdyby nebyl, asi bych si na internetu připadal jako před deseti lety, nevěděl bych čím hledat. Možná bych tu ani neseděl a místo kafe u notebooku bych se sbalil a jel na hory (což není špatný nápad, že?). Tím chci říct, že Google je pro mě při hledání stěžejní.
Co si tedy myslím o vyhledávači přímo teď?
O co mu sakra jde? Jestli to nechápete, zabruste na tento článek. U hodně vyhledávaných frází je snad všude reklama. Nahoře, vpravo… všude kam se lidé často dívají. Jsou to logicky místa s největším počtem kliknutí, ale má to Google zapotřebí? Vždyť je to hrozný pohled. Samé placené PPC reklamy.
Nebo je to tlak ze strany inzerentů? Mají velký zájem o zobrazení své reklamní kampaně, když lidé hledají „letenky“, tak Google prostě přidá víc reklamy, aby uspokojil poptávku? Ať je to cokoli, nelíbí se mi to.
Google je velká firma a servery jsou drahé
Že by byl problém tady? Co myslíte? Protože, když se některé fráze hledají často, server je přesune do paměti RAM. Je to kvůli rychlejšímu přístupu k výsledkům. Takže pokaždé, když člověk hledá slovo: „levné pračky“, Google nemusí vše vyhodnocovat, projíždět ohromný index a prostě uživateli předhodí výsledky z paměti RAM. Jenže na to je potřeba sakra hodně paměti a takový server, co má třeba 120 GB RAM stojí přes 900 tisíc.
A serverů má Google určitě mraky. Takže na druhou stranu… když to stojí tolik peněz… máme mu co vyčítat? Kde jinde by ty peníze měl brát?
A proč se vůbec tak zlobím? Podívejte se…
Dnes jsem si chtěl stáhnout Windows 8. Myslím tu verzi Release Preview, která je na otestování zdarma. Zadám tedy frázi a k tomu hodím koncovku ISO (instalační soubor). Jenže místo výsledků na mě vyskočilo tohle.
Možná by bylo lepší napsat: „Nic nenalezeno“ než mi předhodit hlášku, že výsledky sice jsou, ale já se na ně nemůžu podívat. Takovéhle žblepty jsou mi k ničemu a chvilku jsem si říkal, jestli jsem vůbec ještě na stránkách Google.
Nahoře jsem ukázal obrázek výsledků vyhledávaní na frázi „letenky“, jenže to není jen jedna ojedinělá situace. Zkusil jsem zadat takovou hloupost jako „prostěradla“ a výsledek byl stejný. Bez rolování uvidíte jen dva skutečné výsledky z vyhledávání, ale za to 8 překrásných reklamních odkazů.
Myslím, že se lidé hodně rychle naučí rolovat níž a vrchní pozice ve vyhledávačích tak nebudou zrovna patřit mezi ty nejoblíbenější.
Chápu, že někde ty peníze nabrat musí, ale možná to značí, že za chvilku bude tohle běžné na všechny dotazy. Já můžu být na nějakou chvilku klidný, protože běžně dávám do vyhledávače opravdu konkrétní fráze (5 slov a víc) a na takové nikdo inzerovat nechce, ale kdo ví. Časem se to může změnit.
Nekašle už náhodou Google na svůj vyhledávač?
Znáte to… máte jeden projekt a ten máte rádi, později chátrá, ale přesto vydělává velké peníze. Co uděláte? Ano, narvete tam reklamy, co se dá a snažíte se z projektu ještě vytěžit maximum. Peníze pak nevracíte do projektu zpět, ale krmíte projekty jiné. Není tohle přesně aktuální model Google? Těží z reklamy ve výsledcích a rve je do svých nových projektů.
Má přeci svůj operační systém Android. Nechává si dělat od LG a Samsungu mobilní telefony a tablety Nexus. Nabízí za téměř dva tisíce měsíčně gigabitový internet (Google Fiber). Má dnes nejpoužívanější prohlížeč Chrome, dělá své Chromebooky. Je toho tolik… nemůže se stát, že se časem z vyhledávače stane nepoužitelná žumpa, která bude sloužit jen jako zdroj příjmů na podporu tohohle všeho? Byl by tohohle Google schopný?
Reklamy bude tolik, kolik jí lidé snesou a hotovo
Schválně jsem se podíval na Seznam, není na tom o moc lépe (dotaz „letenky“). Kolik toho lidé tedy snesou? Přejdete kvůli nepřiměřené reklamě ve výsledcích vyhledávání v Googlu na Seznam? A pokud ano, kdy? Jen pro pobavení, zde máte možná pohled za takové 3 roky.
A penízky se jen hrnou. Ale vážně. Jaké množství reklamy vás donutí přejít na jiný vyhledávač? Pokud bude na každou (!) frázi tolik reklam jako z obrázku, když jsem hledal „letenky“, přejdete na Seznam? Nebo se naučíte rolovat dolů a budete to trpět, protože výsledky Googlu jsou přesnější?
A nebude pro Google do budoucna vyhledávač už jen dojnou krávou na peníze pro jejich nové projekty? Už má přeci mobilní telefony, tablety, vlastní operační systém, vysokorychlostní připojení k internetu…
{ Komentáře k článku }
Ten náhled do budoucnosti se ti povedl. Chybí mi jen překrývající okno s flash, který zastaví počítač.
To je pravda, to bych si mohl vypůjčil z Intervalu. Už mě tam asi týden buzeruje. Nechápu kolik za takovou reklamu může člověk dostat, protože minimálně u poloviny takovéhle „přereklamované“ stránky zavírám a hledám jinde. Jestli jim to za tu míru okamžitého odchodu stojí… no i když… já bych to za pár tisíc udělal asi taky :D.
Abych pravdu řekl, doteď jsem si reklam na Google nevšímal a jen co jsem dočetl tvůj článek, šel jsem si vyhledat „letenky“ :). Reklamy tam opravdu trochu přibylo, ale není to nic hrozného (alespoň z mého pohledu). Google přeci jen nabízí celou škálu nástrojů a služeb zdarma (vyhledávač, Blogger, YouTube, GoogleDocs, Street View…) a na oplátku jen chce, aby uživatel viděl nějakou tu reklamu (navíc velmi decentní, žádné celostránkové flashe).
Zkus používat plugin Adblock plus. Vyřeší tvůj problém s reklamou. Sám jej používám už asi 3 roky.
Já měl na Chrome občas problém s tím, že Adblock zablokoval i to, co reklama nebyla. Na Firefoxu jsem ho používal, ale po trvalém přechodu na Chrome jsem přestal. Navíc vůbec nevím jak udělat něčemu výjimku. Na Firefoxu jsem klikl pravým a nějakou část odblokoval, ale na Chrome nevím jak na to. Poradíš?
Možná bych i Adblock začal znovu používat. Ale udělal bych si filtr vlastní :). Nelíbí se mi, když něco automaticky blokuje něco na stránce a já o tom nevím.
Já používám adblock na chromu a nemám problém s tím, že by blokoval něco, co bych potřeboval. Občas se stane, že zablokuje tlačítko facebooku „like“, ale jelikož ho nepoužívám, tak mi to nevadí. Pokud přesto na nějakém serveru potřebuji vypnout adblock plus, tak to prostě úplně vypnu pro celou určitou stránku.
Právě to „like“ tlačítko mi na začátku vadilo a nevěděl jsem jak ho povolit. Kvůli tomu jsem AdBlock odstranil. Také se mi stávalo, že blokoval obrázky, které měli v názvu frázi „reklama“ a podobně.
Dám pluginu šanci a zkusím si ho znovu nainstalovat. Jen vymažu jejich filtr a udělám si vlastní. Stejně člověk chodí na pár desítek stránek pořád dokola tak to přeci nebude tak těžké. Zablokuji jen ty nejotravnější reklamy. Třeba ty od AdSense mi zas tolik nevadí, když nejsou všude…
Zajímavé, že já žádné reklamy v Googlu nemám :-/ a ono to nejsou reklamy jako takové, ale přece přednostné (zaplacené) výsledky. Tak nevím v čem je problém.
Ja už dlhsiu dobu nejak intuitívne zrolujem vysledky vždy dolu a reklamu ignorujem. Zvykol som si na to už dávno. Inak je pravda že sa dosť premnožila reklama. Seznam to isté. Tie príjmy z reklamy musia byť brutálne, keď sa schyľuje k takýmto krokom.
Snad casem treba Bing.
Cim vice vyhledavacu na trhu, tim lepe…
Ahoj, chtěl jsem ti teď napsat vzkaz, ve kterém bych se divil, že nepoužíváš adblock (což vnímám jako naprostý základ serování), protože já žádné reklamy nikdy na google neviděl. Zkusil jsem si ale pro jistotu do googlu zadat nějaký komernční produkt a už jsem je viděl taky. :D U věcí co normálně hledám většinou žádné reklamy nevidím.
Máš pravdu, u těch produktů je to fakt otřes.
Neměl jsem důvod AdBlock používat do té doby, než to někdo s reklamou nezačal přehánět. Teď píšu z mobilu, ale až budu na notebooku, udělám si vlastní filtr a budu blokovat jen ty otravné reklamy. Občas i kliknu, takže chci blokovat opravdu jen to nejhorší.
O tom už dříve psal i Drago, Google is MFA website!
Hmm, Google je podnik a ti, kdo do něj investovali chtějí, aby vydělával peníze.
A my v ČR můžeme být rádi, že máme možnost volby. I když nás Seznam dokáže občas taky „rozčarovat“.
Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.