Dnešní článek pojednává o neschopnosti webmasterů odkazovat na jiné stránky. Částečně se také zabývá parametrem nofollow a jeho nesprávným používáním ze strany nezkušených webmasterů. Jen doufám, že cílovou skupinu osloví.
Trapný výstřelek dnešní doby?
Všechno hromadit. Ranky, návštěvnost a kdo ví, co ještě. Vždyť jste si je přece na svůj nádherný web tak pracně nalákali. Proč tedy odkazovat jinam a dát někomu návštěvníka zadarmo? Směšné. Bohužel tohle používají i velké weby. Místo, aby odkázali přímo na web produktu nebo jejich stránku – odkáží na nějaký svůj článek o tomto produktu. Je to hrůza. Člověk si pak musí všechno Googlovat sám.
Naprosto upřímně mě se*ou weby, které mají v článku milion odkazů na podstránky webu. Kdyby to bylo k věci, vše pochopím, ale tady se jedná o nesmyslné odkazy. Na každé slovo (internet, web, SEO, blogování) mají hned odkaz na své podstránky a kategorie. Jako by nikdo neuměl kouknout na menu a vybrat si kategorii sám. Jako by se měli ihned ve výsledcích vyhledávaní díky anchor textům objevit na prvním místě na zmíněná slova. Kdyby byli odkazy alespoň pěkné, ale oni nejsou. Odkazy mají hnusný kontrast a při zhlédnutí jednoho odstavce na váš čučí 20 nesmyslných oranžových odkazů. Příšerný pohled.
Není to drobet arogantní k návštěvníkům?
Kliknete na nějaký produkt a doufáte, že se dostanete na stránky výrobce. Místo toho vyjede seznam článku o tomto tématu. Užitečnost? 0 %. Takže musíte otevřít nové okno v prohlížeči a nakonec si stejně všechno najít sám.
Pokud už někdo odkáže pryč z webu, je tu hned další problém. Ke všem externím odkazům vkládá parametr nofollow. Pochopil bych, kdyby odkazoval na nějaké pornografické či jinak nevhodné stránky, ale proč to vkládá ke každému externímu odkazu? Myslí si snad, že ztratí všechny ranky, zhroutí se svět, klesne návštěvnost a ve vyhledávačích klesne o 5 000 pozic dolu? Není to trochu dětinské?
Částečně situaci zkouším zlepšit projektem spřátelení blogů. Doufám, že si lidé uvědomí, že na odkazování na jiné stránky není nic špatného. K internetu přece hypertextové odkazy neodmyslitelně patří.
Jde jen o prachy? To snad ne!
Hrajete si na zkušeného webmastera a říkáte, že pomáháte lidem. Skutečnost je ovšem jinde. Píšete články jen pro získání zpětných odkazů a hromadíte Pagerank. Vždyť se dá tak dobře prodávat, že? Děláte web jen pro peníze. Máte radost z každého zvýšení ranků, protože můžete prodat odkaz zase o něco dráž. Tak si představuji toho nejhoršího webmastera. Web a celá tvorba kolem něj by přece měla vznikat, protože nás baví. S láskou. Protože náš těší ten pocit, když můžeme svými vědomostmi a zkušenostmi pomoci ostatním.
Dobrý článek na toto téma napsal (a později smazal) Pavel Králíček. Přirovnává lidi, kteří odkazují na ostatní stránky k zabijákům koťátek. Popisuje situaci kdy pokaždé, když na někoho odkážete, zemře jedno koťátko. Nikdo nechce zabít tu malou chlupatou kouli a tak nikam neodkazuje. Je to hloupost, ale tvůrci stránek se tak chovají.
Krok (ne)správným směrem
Pokud všude nasázíte parametr nofollow, nedáváte vyhledávači šanci určit relevanci vašeho blogu na základě externích odkazů, což je špatně. Ale pro vás.
Nevěříte? Zkuste si do Googlu napsat příkaz related:
a adresu vašeho webu. Například pro tento blog by byl příkaz related:tomaserlich.cz. Uvidíte, co se ukáže. Měl by se objevit seznam blogů, který je podobný tomuto. Pokud se ukážou naprosté blbosti – bude něco špatně. Co asi?
Další hroznou situací je BadRank. Někdo se ho tak bojí, že raději všude nacpe nofollow. No není to dětinské? Nechci odpovídat za obsah na který odkazuji. Celkem častá výmluva. Zdá se mi to poněkud… amatérské. Je to jako byste nebyl ochoten odpovídat za to, na co odkazujete. To nedává smysl. Přece víte kam odkazujete (nebo snad ne?).
Co říkají ostatní?
Pro ty, kteří neustále nevěří a myslí si, že hromadit ranky a všude dávat již zmiňovaný parametr je výborný nápad tu mám pár názorů od zkušených lidí.
Z mých pozorování a měření se mi zdá, že v Googlu jsou umístěny výše stránky, které odkazují na tematicky relevantní zdroje (Yuhů).
Ano, vyhledavače celkem určitě používají algoritmy odměňující weby, které odkazují na jiné relevantní důvěryhodné weby (tybi).
Některé off-page faktory mohou zohledňovat kvalitu, relevanci a autoritu odkazovaných stránek. Takže ano, odkazování na kvalitní a relevantní cizí stránky Vám může ve vyhledavačích pomoci (Marek Prokop).
Myslím, že k tomuto není nic, co bych mohl dodat. Vše je opravdu jasné. Takže – přestanete škudlit ranky? Pokud se nám přece něco líbí – měli bychom autora obdarovat alespoň tím dofollow odkazem ne? Odkazovat s parametrem nofollow na relevantní weby je poněkud nešťastné. Někdo by to nakonec mohl brát jako urážku.
Někteří lidé si totiž pořád myslí, že ranky jsou to nejdůležitější, co mají. Pro mne je ovšem důležité něco jiného a stálá návštěvnost, počet věrných čtenářů do toho rozhodně patří.
Naivita webmasterů
Vsadím se, že polovina lidí se naštve a článek zavře – bude se bát komentovat. Budou dělat jako by nic takového nečetli a budou dál na svém webu hromadit ranky, aby nad jejich hodnotami mohli před spaním onanovat. Budou pečlivě sledovat PageRank, S-rank, Jyxo rank a další zbytečná čísla. S každým zvýšením ranků budou mít větší sebevědomí a budou pyšní na to, jaký populární web stvořili. Někdo jim ovšem zapomněl říct, že vysokým PageRankem se úspěšný web určit nedá.
Je to na nás…
Musíme s tím něco dělat. Je to na každém z nás. Je jednoduché kritizovat ostatní, ale co ty? Uděláš s tím něco? Popřemýšlíš jestli jsou odkazy s parametrem nofollow na tvém webu opravdu tak nutné? Co takhle parametr nofollow smazat? Alespoň to zkusit…
Ohledně odkazování je to jednoduché. Já dál budu dělat lidem laskavost a odkazovat na ně. Věřím, že si mne budou pamatovat a udělají to samé.
{ Komentáře k článku }
Můžeš sem dát odkazy na původní zdroje citovaných textů?
Mimochodem, Jyxo rank je docela dobrý retro.
Ovšem. Tiborovo (tybi) původní text najdeš na fóru seochat.sk. Markovo text je z jeho Poradny na vyhledavace.info, ale Dušanovo text jsem již nenašel. Pokud se tento článek k němu dostane – určitě ti napíše, že text je pravdivý.
Jinak jsem našel takovou alternativu a to sice diskuzi z seo.nawebu.cz, kde píše: „…proto je hodnocení Seznamu navrženo jinak a může za dobrý tematický odkaz odměnit“.
Jyxo rank se mi zdá být nejpřesnější. Pagerank hodnotí pouze počet zpětných odkazů a tak se dá dobře obalamutit a ukazuje spíše jen jaké stránky mají ostatní rádi (pokud se s odkazy nemanipuluje). S-rank zas má každá stejný. Od doby, co začal zobrazovat jen desítky (dříve byl rank například 58) hodnotí každou stránku téměř stejně.
Každý má S-rank 70. Nějaké lepší stránky mají 80 a neaktualizované weby 40, ale to je tak asi všechno. Jyxo rank se aktualizuje často (jednou do týdne) a je na něm znát rozdíl jestli byl web aktualizován, či ne. Občas sice spadne, ale to je kvůli reindexaci stranek.
Přečti si po sobě ten článek ještě jednou, oprav chyby, a pak si jej možná přečtu. Díky.
…aneb Poděs králem zeměkoule. Hale pokud jsi našel chybu můžeš mi jí kdykoliv napsat ;).
Zapomněl jsi na CatRank (ano i ten už existuje) a nic neříkající číslička z výsledků SEO Servisu :).
Prej katalogový rank, ehhe. Tohle už je celkem dost :). Ohledně SEO Servisu jsem zaujatý a tak nemůžu hodnotit. Autora znám a něco mi určitě užitečné přijde (možná pro začátečníky, ale je dost možné, že se vydávají špatnou cestou) i když říkám… nemůžu být objektivní.
To je blbost! Nechceš mi tvrdit, že budu trávit večery tvorbou webu jen proto, že mě to baví. Tvorba WEBu je práce jako jakákoliv jiná, proto se za ní platí $. Modelka nepůjde přece na ples v roztrhaných šatech, protože by jsi zkazila pověst :-). Jinak pěkný článek k zamyšlení.
Komerční tvorbu webu jsem tím nemyslel. Magazíny a e-shopy také ne. To jsou spíše předělávky novin a kamenných obchodů.
Samozřejmě jsem myslel blogy, weby o tvorbě WWW stránek, nějaké návody a tak. Ty by měli vznikat, protože o tom prostě chci psát a protože mám co říct. Nebudu chtít nějaké peníze, budu o tom psát, protože mě to baví.
Vidíš a aj ty máš nofollow v commentoch j/k :-). V každom prípade máš určite pravdu, nofollow výhradne používam na nerelevantné zdroje, na ktoré ale chcem odkázať. Mám dokonca preukázateľné dôkazy, že odkazy na vhodné relevantné zdroje pomáhajú. Niekedy by som túto tému rád viac rozpísal. Tento článok by mal byť rozhodne inšpiratívny pre hordu mladých webtržníkov.
Chtěl jsem rozumným lidem dokázat, že odkazovat se vyplatí. Už jen z pohledu čtenáře by se mi nelíbilo, že v článku není odkaz na relevantní článek odjinud, abych si mohl o tématu udělat přesnější obrázek. Nofollow u komentářů je takto nastavené standardně a hodlám to tak nechat.
Kdybych sem dal dofollow, brzy by začali pravidelně komentovat známé osobnosti jako Parfuméria, Levné parfémy, Kvalitní hodinky a podobně. Samozřejmě s odkazem na své skvělé stránky :).
PS: Rád si tvůj článek na podobné téma přečtu. Zajímají mne především tvoje důkazy.
U pár lidí jsem tohle viděl, a od té doby jsem se na jejich stránky nevrátil (ale neodradilo mě jen to, obvykle se s tím pojí i úroveň jejich projevu a zajímavost témat).
Píšu tu hlavně o blogování, SEO a tématech k zamyšlení. Nemůžu si pomoct, ale nejspíš ti ani jedno téma není blízké, takže se ani nedivím, co říkáš. Ty jsi grafik a pro ty tu nic nemám. Jediné, co mohu říct je to, že mám ještě nachystáno hromadu článků, které by vydrželi snad na dva roky dopředu. Rozhodně to tu nechystám zavřít a ani nemám problém s výběrem témat k článkům.
PS: Když už jsi tu, chtěl bych ti poděkovat za dřívější návody na Photoshop. Díky Alertovi, Wavewalkerovi a později i tobě jsem se naučil s Photoshopem :).
Pardon, že narušuju Vaši koment-flow ale myslím si, že Petr větou „pár lidí jsem tohle viděl“ myslel nofollow linky, a ne Tvé články a jejich zaměření ;).
Nevím jak ty, ale já určitě dělám ty weby spíš pro prachy než pro nějaký užitek a světový mír…
Jinak třeba srank nereflektují i odkazy, ale i jiné věci jako třeba návštěvnost ze seznamu. Viz třeba parkované domény s srankem, na které nikdo neodkazuje.
A na nofollow se už hledět nebude. Už nějakou dobu se vedou řeči o tom, jestli to už google neignoruje…
Google nofollow rozhodně neignoruje. Jen trochu pozměnil chování k němu – pokud bys měl zájem mohl bych ti to na mailu vysvětlit. S-rank se hodnotí pomocí více parametrů. Není to jen návštěvnost, odkazy, ale také dříve velmi silný faktor – časté aktualizace :). Ohledně tvorby stránek pro nějaký užitek jsem se vyjádřil v komentáři číslo 8. Věřím, že budeš souhlasit.
Klidně mi to vysvětlit můžeš.
Promiň, že píšu až teď. Nějak jsem zapomněl. V podstatě jde o to, že dříve jsi odkazoval na 5 stránek a jedna z toho byla nofollow. Google počítal a předával PR jen stránkám, které neměli parametr nofollow (tedy 4).
Nyní je to tak, že PR se předává rovnoměrně a je jedno zda je ten jeden odkaz nofollow. Jen takový odkaz nic nezíská. Šlo by to představit tak, že dříve Google vnímal tenhle příklad jako stránku s čtyřmi odkazy. Nyní to vnímá správněji (jako stránku s pěti odkazy), jen odkazu s parametrem nofollow nic nepředá.
Více se k tomu vyjádřím v mém budoucím článku. Bude to takový završující článek o odkazování a parametru nofollow.
Mno, musím souhlasit a pěkně si to všechno sepsal. Je škoda, že většina nových webmasterů (které tak často učím) vidí jednoduchou vizi výdělku spojenou s tvorbou webu a udělá pro to úplně vše a hlavně sobeckým způsobem.
Já na svých stránkách nemám ani jeden nofollow, beru to jako sobecké gesto každého a takové odfláknutí „nutného“ odkazu. Za to však na blogu mám nevhodné umístění reklam (z hlediska uživatele) a taky odkazy na své další články (podstránky), což se ti taky líbit asi nebude. Ale jinak chválím článek, vystihl si to dobře.
A sám co bych teďkom dal za stálou návštěvnost a stálé čtenáře na mém blogu o které jsem změnou domény, názvu blogu a žádnou aktivitou přišel.
Já přesně čekal, že jedna půlka bude jásat a souhlasit a ty ostatní článek zatratí. Jsem rád, že padl na úrodnou půdu a má tolik ohlasů. Díky! S tím nofollow souhlasím. Sepíšu o tom ještě jeden – poslední článek v kterém možná až moc přeháním, ale moje fantazie je zvláštní.
Tvůj blog je pěkný. Reklama nijak neomezuje (alespoň ta v menu, reklama v článcích je opravdu hrozná). Návštěvnost určitě získáš zpět, budu ti držet palce. Už teď totiž máš jednoho, minimálně čtenáře ;).
Vždyť je to pravda, tak proč by neměl mít tolik ohlasu? I můj ohlas je kladný ;)… Na novém webu jsem uvažoval o nofollow, ale nakonec jsem od toho upustil.
Máš určitě pravdu v tom, že weby by se měly primárně dělat pro lidi a ne pro vyhledávače, spousta lidí je tak zaslepena optimalizací, že na tohle kašle, přitom to spolu souvisí…
Jinak, máš nějak ověřeno, co jsi psal o tom jak google dělí ranky, když je tam nofollow, nebo jsi to jen tak vydedukoval?Protože to je první konkrétní názor, který jsem o tom slyšel.
Ano, vím zcela jistě jak Google přerozděluje a chová se k těmto odkazům. Více můžu povědět přes e-mail.
Většina webů se dělá pro vyhledávače, protože se primárně už tvoří weby pro výdělek a né pro zajímavé informace. Je to holt vývoj, který postihne každý zajímavý artikl jako je například internet.
Dobrý článok. Ja používam nofollow len na affil linky, ktore nechcem aby G evidoval.
Ahoj. Opravdu zajímavý článek o problematice dnešních webů. To s těma odkazama ve článku je sice pravda, ale rozhodně to není u většiny webů jak píšeš. Koukni se třeba na můj web o telefonu Samsung Galaxy S III, tam mám také pár odkazů v článku, ale naprosto dobře cílených do kategorií. Podle mě to opravdu usnadňuje. Jinak když už sem píšu… Co říkáš na SEO optimalizaci?
Co myslíš tou SEO optimalizací? Já to beru jako úpravu stránek a textu na ní. SEO už podle mého není kupování odkazů, placení reklamy a podobně. Pokud si u někoho zaplatím SEO a ten by mi dal odkaz do Google AdWords asi bych se mu zasmál. To totiž není optimalizace pro vyhledávače, ale obyčejný marketing a reklama.
Takže většina agentur vlastně optimalizaci nedělá. Trochu stránky poladí, ale pak už jen dělá reklamu….to není SEO.
Zajímavý článek – líbí se mi a asi není co dodat – vše již bylo napsáno.
Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.