Nedávno jsem hledal inspiraci pro psaní originálních titulků a nic kloudného jsem nenašel. Šlo o žvásty a „osvědčené postupy“ jak napsat nejlepší titulek na světě. Proto v tomhle článku nastíním, jak to dělám já.
Žádná fantazie? Zkuste trik se zkracováním…
Tenhle způsob jak udělat atraktivní titulek používám vždy, když nemám tušení, jak titulek skloubit do pár slov. Jde o to, že si řeknete celou větou o čem píšete a posléze budete vyškrtávat zbytečná slova. Uvedu příklad. Před časem jsem psal o uživatelském testování a celá věta by mohla znít: „Co jsem zjistil ze vzdáleného uživatelského testování mého weblogu“.
Když se podíváte na tu větu, zjistíte, že klíčová slova jsou „uživatelské testování“. Fráze „mého weblogu“ a „vzdáleného“ můžete hned vyhodit, nejde o nic podstatného. Takové věci můžete upřesnit přímo v článku. Nyní tedy už máme zkrácený titulek na „Co jsem zjistil z uživatelského testování“. To však není přitažlivý titulek, protože začátek netvrdí nic o tom, že by šlo o zajímavá zjištění. Proto první slova nahradíme třeba něčím jako „Shrnutí“.
Tím jasně dáváme najevo, že půjde o shrnutí těch nejzajímavějších postřehů z testování. A o to lidem jde, o ty výsledky. Takže konečná verze titulku bude: „Shrnutí mého uživatelského testování“ – což už zní lépe a je to dost krátké.
Důležité klíčové slovo vložte na začátek titulku
Nejsem si jistý, ale z pohledu SEO to má možná příznivý vliv na zesílení důležitosti klíčového slova (máte s tím zkušenosti?). Nejvíce se to hodí u různých recenzí produktů či her. Název hry vložte na začátek a za něj napište nějakou volnější frázi. Třeba jako jsem to použil já v recenzi o Diablo 3 kde název zní: „Diablo 3: herní klenot či krátká zábava?“.
Takový titulek zaujme lidi, kteří o hře uvažují mnohem více než něco jako „Co si myslím o pekelné řežbě Diablo 3″. Nemusíte na to být copywriter (reklamní textař) a není takový titulek k článku těžké vymyslet.
Méně je více – zkracujte a bez milosti škrtejte
V titulku slova jako: pak, možná, a, nebo… nemají co dělat. Jde o slova, která vyhledávače při vyhledávání ignorují a tak jen zabírají místo. Vyhledávače to dělají kvůli tomu, že spojky jako „a“, „nebo“ jsou na internetu příliš často a jejich důležitost je malá. Jestli hledáte frázi „Pohádka o pejskovi a kočičce“ – vyhledávač bude ve skutečnosti hledat „Pohádka pejskovi kočičce“. Prostě vyhodí nadbytečná slova, která jsou snad na každé stránce.
Vyhledávače navíc přerozdělují váhu slov na všechna, která jsou v titulku. Takže jestli do titulku naplácáte deset slov, budou mít jednotlivá slova menší váhu, než kdyby jich bylo pět. Proto se vždy snažím, aby titulek měl kolem čtyř až pěti slov (těch 50-60 znaků je podle mě ideální).
Jestli chcete přes Google vyhledávat přesné fráze, dejte je do uvozovek. Tím dáte najevo, že chcete hledat přesnou shodu a vyhledávač nebude ignorovat žádné znaky a bude je brát v přesném pořadí jak jsou zadané.
Hrajte si a používejte synonyma jak se vám hodí
Při psaní článku o kešování měl původní titulek znít „Jak na kešování souborů pomocí .htaccess“, ale to bylo příliš dlouhé a titulek zasahoval do designu. Potřeboval jsem ho o drobet zmenšit a tak jsem slovo pomocí nahradil kratší variantou – skrze. Přesně k tomu slouží slovník synonym. Takže jestli potřebujete najít nějakou vhodnější alternativu k určitému slovu v titulku, zkuste prohledat tuto databázi synonym.
Jen si dejte pozor na to, ať používáte slova jako vaši čtenáři. Nádherný titulek vám bude na nic, když ho pomocí slov lidi nenajdou. Proto hodně mých článků začíná „Jak na…“. To není protože bych nevěděl, jak článek nazvat jinak, ale protože pomocí těchto slov lidi prostě tyhle věci hledají. Vy píšete pro lidi, proto musíte přemýšlet jak oni uvažují a jaká volí slova.
Nezapomínejte na konkurenci a sledujte statistiky
Podívejte se, jaké titulky používá konkurence a jak témata nazývají. Není to zrovna fér, ale jako nouzové řešení to použít jde. Hlavně až titulek vymyslíte, zkuste si ho dát do vyhledávače. Už jednou se mi stalo, že jsem napsal naprosto stejný titulek jako někdo jiný. To vůbec nepůsobí originálně…
Využívejte i klíčová slova ze statistik. Klíčové slovo prožeňte statistikou hledaných slovních spojení a uvidíte, co najdete. Někdy se poštěstí a naleznete větu, která se klidně dá po drobných změnách použít jako titulek. Předpokládám, že píšete web o určitém okruhu témat a tak máte množství nasbíraných relevantních slov. K hledání slovních spojení použijte třeba AWStats (slovní spojení se schovávají pod odkazem Keyphrases).
{ Komentáře k článku }
Pěkně napsané. To s těmi uvozovky v google jsem nevěděl, tak za to také díky.
Jinak na mém blogu je nejlepší titulek „Šťastná čísla do sportky – zaručený úspěch“. Je to nejnavštěvovanější článek ze všech (nějakých 14500) a přitom je to blbina. Když zadáš do googlu jakoukoliv kombinaci šťastná čísla, čísla do sportky atd. tak vyjedu první nebo mezi prvníma :).
A druhý titulek, který jsem napsal je „Na co si dat pozor při závěrečné jízdě“ z čehož se doslova stalo diskusní forum :). Článek z roku 11/2007 s 79 příspěvky a poslední je 01/2013 a pořád přibývají :).
Nejspíš máš větší rekordy. Můj bog nebyl nikdy moc navštěvovaný, protože na něj nemám ani moc čas. Čísla se drží oko 200-260/den.
A všichni známi, kteří aktivně komentovali a „nutili“ mě něco psát, již nechodí (facebook) a tak to vnímám jako zbytečný výkřik do světa.
Díky, snažím se :). Ono platí, že úspěch článku nikdy nejde garantovat nebo odhadnout dopředu. Sám jsem se dřív trápil s článkem třeba týden a byl jsem si jistý, že bude super, protože o tématu třeba nikdo nepsal. A výsledek? Neštěkl po něm ani pes. Za to třeba ty obyčejné, které nedají moc práce překvapí.
Proto to již dělám tak, že prostě píšu a do každého článku dávám stejné úsilí. Prostě mám svůj limit a za ten článek napíšu a doladím. Třeba, že za dvě hodiny článek sepíšu, den ho nechám odležet a následná korektura a vyškrtávání bude trvat třeba hodinu. Tím, že do každého článku dám „stejné“ úsilí odpadne případné zklamání…
Také píšu články, ale zas tak velkou pozornost tomu nedávám, myslím nadpisům, asi se budu muset zamyslet. Díky :).
Jo, titulky. To je děsná věc. Samozřejmě, jak kdy – u některých textů se to nabízí samo, ale občas opravdu netuším.
S výše napsaným se nedá nesouhlasit, ale trošku jsem doufal, že se dočtu nějakou konkrétnější radu – i když to jde asi těžko, tvorba titulků je dost specifická.
Jinak já osobně jsem na internetu o titulcích nikdy moc nepřemýšlel co se SEO týče. Ale vzhledem k tomu, že od začátku považuji titulek za maximální shrnutí článku, který často rozhoduje o čtenářově pozornosti, tak jsem se i v rámci SEO trefoval.
Jinak můj neúspěšnější titulek z hlediska návštěv z vyhledávání byl na starém blogu „Mám nejrychlejší internet v ČR“. Obsahem příspěvku byl screenshot bugu, který se mi zobrazil po měření na rychlost.cz. Smutným faktem je, že asi tři z komentujících nepochopili, že jde o kuriozitu a mysleli si, že to myslím vážně, a tak mě označovali za debila atd.
Nějak si neumím představit konkrétnější nápady jak vytvořit atraktivní titulek. Ten trik se zkracováním je podle mě dobrý a většině pomůže. Navíc jsem o něm nikde jinde nečetl. Kdyby nepomohl, konkurence a statistiky určitě dokáží správně nasměrovat :).
Samozřejmě jsem tu mohl ukázat tvorbu konkrétního titulku, přihodit tunu klíčových slov z nástrojů a říct jak přilákat pozornost, ale takové články jsou příliš dlouhé a nudné. Lepší je ukázat jak to dělám já a jaké postupy mi k tvorbě titulku pomáhají. Alespoň myslím.
Však já s tebou souhlasím, článek se mi líbí. A ani neříkám, že jdou vymyslet nějaké konkrétnější nápady, já souhlasím :).
Komentáře jsou pro tento článek již uzavřeny.